Wifi a MÁV-Start néhány kocsijában

Jávor Attila   ·   2011.09.13. 16:30
title

A Keleti pályaudvar üzleti várótermében megrendezett eseményen Monszpart Zsolt, a MÁV-Start vezérigazgatója elmondta, hogy az új szolgáltatás a kör-IC-ken, pontosabban a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza–Debrecen–Budapest viszonylatban, a Délibáb, Borsod, Kócsag és Sajó InterCity vonatokon lesz elérhető. Az internet-hozzáférés maximális sávszélessége kocsinként 7,2 Mbps, ez oszlik meg a világhálóra fellépő utasok között. A szolgáltatás így e-mailezést, portálok olvasását és csevegést tesz lehetővé, a nagyobb adattartalmú internetezést (pl. videók letöltését) egyelőre szűrni fogják.

A vezérigazgató úgy fogalmazott, kiemelten fontos társaságuk számára, hogy az utazást komfortossá, a vonaton töltött időt pedig hasznossá tegyék, az egyetemi városokba utazó fiatal korosztály és az üzleti célú utasok számára pedig mára fontos feltétellé vált az internetezés. Elmondta, hogy a jelenlegi projekt tapasztalatai alapján mind az 50+50 felújítandó IC-kocsit, mind a 88 tervezett új motorvonatot fel kívánják szerelni wifivel (a Start tervezett járműfejlesztéseiről korábbi cikkünkben olvashat). Megtudtuk azt is, hogy a felújított IC-kocsik beállításával a jelenlegi, közepes állapotú vagonok a gyorsvonati közlekedésbe kerülnek majd át.

Monszpart Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója, és Király István, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettese

Király István, a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgató-helyettese a projekt gyors megvalósulását emelte ki. „Két-három hónap alatt minden elvégeztünk, ráadásul pontosan úgy működik, ahogy terveztük” – méltatta a közös munkát. (Valójában a MÁV Start a tavaszi Utazás kiállításon nyárra és nem őszre ígérte a kísérleti projekt befejezését, és információnik szerint a már teljesen kész szolgáltatás bejelentését hetekig halasztgatták az érdekeltek.) Király eredményként említette, hogy annak ellenére 99%-os lefedettséget tudtak biztosítani, hogy a vasútvonalak külterületi szakaszain kevesebb és kisebb kapacitású bázisállomás (mobilhálózati adó-vevő) van, hiszen a mobilszolgáltatók a közutakon autózokkal szemben eleddig látványosan gyenge térerővel tüntették ki a vasúton utazókat.

Kiderült, hogy a vasúti kocsik külső felületére kerültek az antennák, a belső térbe pedig a képen látható ipari felhasználású routert (útválasztót) építették. A Magyar Telekom azt is vállalta, hogy az üzemeltetés során szerzett tapasztalatok után lehetőséget biztosítanak sávszélesség-emelésre.

A belső térbe szerelt router

Kérdésre az érintettek elmondták, hogy egy kocsi átépítése a több százezer forintos nagyságrendbe esik, ami a két cég költségvetését nem terhelte meg számottevően. A megállapodás két évre szól, ennek lejártával újra versenyeztetik a jelentkezőket.

Az új szolgáltatást felirat jelzi a kocsik oldalán

A sajtótájékoztató végeztével a projekt résztvevői és a média képviselői menet közben is kipróbálhatták az új szolgáltatás működését.

Kapcsolódó hírek