F–22: a vasakat a levegőbe!

iho/repülés   ·   2011.09.21. 10:55
nyito

A gépeket május harmadikán parancsolták a földre, miután súlyos hibákat találtak a fedélzeti oxigéngenerátor (OBOGS) rendszerben. A pilóták ugyanis hypoxia, azaz oxigénhiányos tünetekkel találkoztak a nagy magasságú repülések közben. Ezt az utólagos vérvizsgálatok is kimutatták: a repülés után közvetlenül levett vérmintákban többféle, a véráramba belélegzéssel kerülő veszélyes gázt sikerült azonosítani.

A dolog érdekessége, hogy egyelőre nem sikerült megtalálni a probléma egyértelmű okát: így az OBOGS-rendszer cseréjére és/vagy javítására sem került sor. További vizsgálatok fogják majd kideríteni (legalábbis a légierő kutatóinak reményei szerint) hogy hol és hogyan kerülnek be a rendszerbe a nem odaillő gázok. A légierő ezért fokozott megfigyelésekkel, kiegészítő oktatással és védőeszközökkel igyekszik biztosítani azt, hogy ne történjen újabb F–22-katasztrófa. Az eddigi információk szerint ugyanis a pilóták létfenntartásához elengedhetetlenül szükséges fedélzeti oxigéngenerátor hibája okozta a 2010. november 16-i katasztrófát. Itt az 525. Vadászrepülő Század F–22-ese zuhant le. A gép a az alaszkai Elmendorf-Richardson Légibázisról szállt fel kiképző bevetésre, de a pilóta nagy sebességgel, zuhanórepülés közben a földnek csapódott gépével. Ezenkívül még 12, katasztrófával nem járó esetben azonosították az oxigénhiányos állapot kialakulását pilótáknál.

Egy kráter maradt csupán az F-22-esből Alaszkában <br>(fotó: alaskan.com)

Az F–22-esen alkalmazott fedélzeti oxigéngenerátort a Honeywell nagy-britanniai üzemegysége gyártja, s a Boeing F/A–18E/F Super Horneteken is ezeket használják. Eddig ez utóbbi típusnál ilyen problémák nem jelentkeztek. A rendszer nem igényel sűrítettoxigén-palackos utántöltést, mert a hajtóműbe érkező levegőt tisztítja meg és juttatja el a pilótához.

A jelenlegi tervek szerint még 2011 őszén elkészül az okokat vizsgáló bizottság végleges jelentése, s így a kijavításra vonatkozó ajánlások is.

Ismét a levegőbe kapaszkodhatnak <br>(fotó: USAF)

A most feloldott repülési tilalmat követően a gépek és pilótáik csak fokozatosan nyerhetik vissza teljes harckészültségüket. Bár a pilóták ha a levegőben nem is, a szimulátorokban repülhettek, de ez nem helyettesíthette a hadrafoghatósághoz szükséges minimális repült óraszámot és a szükséges időszakos vizsgákat. Ezért a pilóták számára időszakos korlátozásokat vezettek be: nem minden kiképzési és harci feladatot repülhetnek azonnal. Ezt természetesen a kellő vizsgafeladatok lerepülése után feloldják.

Kapcsolódó hírek