Forgószárnyas tengerészek Lengyelországban
Régen elmúltak azok az idők, mikor a Lengyel Haditengerészeti Légierő (Lotnictwo Marynarki Wojennej) még nagyszámú merevszárnyú repülőeszközzel rendelkezett. Ekkor még MiG–21PFM, MF, BISz vadászbombázó és MiG–21R, valamint TS–11BiszBS Iskra felderítő repülőgépek is repültek a flotta zászlaja alatt.
Manapság egyetlen merevszárnyú repülőgéptípust, 13 M–28 Bryza típusú légcsavaros repülőgépeket használnak a tengerészek. Ezek különféle változataival, M–28TD szállító, M–28E környezetvédelmi, M–28B1R és M–28B1RM Bisz tengerészeti felderítő és járőrgépekkel repülnek. A flotta többi repülőeszköze helikopterekből áll. Az egyetlen nyugati típus a két Oliver Hazard Perry osztályú fregattjukhoz beszerzett négy Kaman SH-2G Seasprite, amelyek általában a Gdynia melletti 43. Babie Doly haditengerészeti repülőbázison állomásoznak, kivéve, amikor valamelyik fregatt hosszabb idejű és nagyobb távolságú bevetésre indul, ilyenkor az egyik a fedélzetre települ.
A többi forgószárnyas szovjet/orosz gyártmányú vagy hazai építésű helikopter. A legidősebb géptípus hazai PZL licencbe gyártott Mi–2 könnyű helikoptere, amelyet személyszállításra, illetve felderítő feladatra is alkalmaznak. Az 5 példányos helikopterállomány, Babie Doly mellett a 44. darlowói tengerészeti repülőbázison is állomásozik. Szállító és kutató-mentő feladatokat négy Mi–17 (Mi–8MTV-1) közepes szállító helikopterrel is végeznek, amelyeknek Babie Doly a támaszpontja. A Mi–8-as alapján kifejlesztett csónaktestű forgószárnyasból, a Mi–14-ből a tengeralattjáró-elhárító PL, és kutató-mentő PSz is szolgálatban van. Az ASW változatból 10, a kutató-mentő gépekből 3 áll rendszerben. A hazai fejlesztésű W–3 helikoptercsaládból is több típusváltozatot működtetnek. A PZL Swidnik által gyártott W–3R Sokol szállító, W–3RM Anakonda és W–3ARM Anakonda kutató-mentő helikopterekből 12 gépet használnak, de valószínűleg számuk növekedni fog.
A Darlowo bázisra kilátogató újságírókkal sajnos kellemetlen meglepetésként közölték, hogy az eredetileg tervezett kutató-mentő bemutatót nem az öreg Mi–14PSz, hanem az újabb W–3RM helikopterrel mutatják be. Ezek a helikopterek sem mindennaposak a fotósok lencséje előtt, de az igazi mégiscsak egy csónaktestű Minyó repülése lett volna.
A bázison először az ott állomásozó Mi–14PL tengeralattjáró vadász helikoptereket lehetett megtekinteni. Sajnos a szembefény mellett nem segítette a fotózást az sem, hogy a forgószárnyasok kabinját védő ponyvákat nem vették le a gépekről. Mindenestre a PL változatok külső kinézete, festése, a sós tengervizes üzemeltetésük ellenére is makulátlan és korróziómentes volt. A helikopterek a MAD (elektromágneses tengeralattjáró-felderítő eszköz) mellett aktív és passzív hanglokátorbójákat, valamint a csónaktestbe épített bombatérből vízibombákat, illetve torpedókat hordozhatnak.
A statikus fényképezés után a W–3RM Anakonda helikopterrel megtartották a kutató-mentő bemutatót: imitálták, hogy a vízben lévő személy feletti lebegést követően a személyzet egyik tagja kötéllel a vízbe ereszkedik (esetleg beugrik), majd a túlélővel közösen, kötél segítségével a helikopter utasterébe emelik. A néhány perces dinamikus bemutató után, a bázis betonjának másik oldalán szemlére készen bemutattak egy Mi–2, Mi–14Psz, Mi–14PL és W–3RM helikoptert. Utóbbit sajnos nem lehetett körbefotózni. A Mi–14 változatok közül a vadászváltozat tengeri kamuflázst, a mentő viszont élénk fehér-piros festést kapott, de amúgy is meg lehet különböztetni a változatokat, mert MAD-ot csak a PL változatok hordoznak.
A tengerészeti mentő Minyók csónaktestében különböző, akár szárazföldi mentésre is alkalmas eszközöket szállítanak a fegyverek helyén. A Mi–2-es helikopter különleges eszközökkel nem rendelkezett, de a napsütésben úgy csillogott-villogott a rotor agya, mintha külön polírozó dolgozott volna vele. A forgószárnyasoknak külön nevet is adtak, így például a Mi–2 egy dinoszauruszfajta, az egyik Minyo pedig II. János Pál pápa nevét viselte.
A statikus kiállítás után bemehettünk a karbantartó hangárba, ahol három kivont és nagyjavításra váró Mi–14Psz helikopter mellett láthattuk a Mi–14PL/R típusú modernizált kutató-mentő helikoptert, amely már lokátorral is rendelkezik, valamint korszerűsítették a műszerezettségét.
A helikopterek bemutatása után elköszöntek tőlünk a repülő tengerészek, és mivel tavaly a Babie Doly támaszpontot is bemutatták nekünk, kerek képet alkothattunk a lengyel flotta légierejéről, és bepillanthattunk munkájukba.