Katasztrófa Renóban
Az N79111 lajstromjelű P–51D–15–NA típusú, „The Galopping Ghost” nevű gépet az ismert pilóta, a 74 esztendős Jimmy Leeward irányította. A második világháborúban 44-15651 lajstromszámmal repült veterán vadászrepülőgépet az Aero-Trans építette át, kifejezetten a Renóban évente megrendezett gyorsasági verseny specifikációinak megfelelően. A géppel az Unlimited Gold versenykategória harmadik körében, nem sokkal a felszállás után következett be a tragédia. A verseny további futamait törölték.
A Mustang a nagylelátó első sorai előtt zuhant le. A nagy sebességgel, szemtanúk szerint csaknem függőleges helyzetben a földnek csapódó gépben a pilóta életét veszítette, két néző meghalt, legalább 50-en (köztük 15-en életveszélyesen) pedig megsérültek a szerterepülő roncsoktól. A repülőgép apró darabokra szakadt, felismerhető része nem maradt.
Egyes vélemények szerint a repülőgép műszaki hibával küszködött a lezuhanása előtti pillanatokban. Az utolsó fényképeket vizsgálva többen a vízszintes vezérsík hiányzó trimmelőlapjára hívták fel a figyelmet. Ha valóban ez az igen fontos irányítófelület szakadt le a gépről a csaknem 500 mérföldes repülési sebességű fordulóban, akkor a gép vezethetősége alapjaiban változhatott meg egyetlen pillanat alatt. Az FAA és az NTSB is vizsgálatot folytat az ügyben.
Az esetről készült video. Figyelem, megrázó képsorok!
A katasztrófát követő percek történései láthatóak ezen a videófelvételen, a 39. perctől. Valóban megrázó képek, csak erős idegzetű olvasóink nyissák meg!
A katasztrófát követő órákban ismét felerősödött az igény a világ egyik legismertebb repülőversenye betiltására. A rendezés során igyekeznek ugyan minimalizálni a veszélyforrások számát, de a látványosan forduló, nagy sebességű, alacsonyan repülő gépek jelentette veszély valós, mint azt a tegnapi katasztrófa is megmutatta. Kérdés, hogy hol lehet és kell meghúzni a határt a látványos szórakoztatás és a repülésbiztonság között? A vita gyaníthatóan még hetekig-hónapokig foglalkoztatja majd a repülés világát és a sajtót is.