Kicsit megkopott, de még mindig élvezhető – CIAF 2016

Kelecsényi István   ·   2016.09.07. 11:15
cim

Ezt a típust is Csehszlovákiában gyártották valaha... L-29 Delfin szlovák színekben

A szeptember 3-4-i hétvégén rendezték meg huszonharmadszor a Cseh Nemzetközi Légi Fesztivált Hradec Kralové repülőterén. A majd negyedszázados repülőnap a kezdetekben a legnagyobb volt Kecskemét mellett Kelet-Közép-Európában. A hidegháború végén a beköszönő nyugati repülőgépek, F-4, F-15, F-16, F/A-18, Harrier és a többiek mellett a szovjet–orosz, majd utódállamok közül elsősorban az ukrán légierő is sok-sok géptípussal, többek között Tu-22, Szu-25 SzU-27, MIG-29, IL-76 repülőgépekkel jött, és persze a hazaiak MIG-21, 23, SzU-22, Szu-25 repülői és sok helikopter is dinamikus, vagy statikus bemutatón vett részt.

A volt katonai repülőbázison a csehszlovák légierő 4. vadászrepülő, majd a cseh légierő 30. vadászbombázó ezrede állomásozott, MIG-15, majd L-39 Albatrosz és Szu-25K repülőgépekkel. A katonák távozása után polgári repülőtér lett, elsősorban a könnyű és ultralight kategóriának, de több Boeing 737 charter, illetve Dornier Do-28 repülőgép is járt ide. A CIAF is elköltözött innen Brno városának repülőterére. Manapság Csehországban a Pardubicei repülőnap és az Ostravai NATO-napok megelőzték nézőszámban a CIAF-ot. A rendezők azonban a szűkösebb költségkeret mellett is törődnek vele, hogy egy-egy különlegesebb repülőgéppel felkeltsék a nézők érdeklődését.

Színesen és csendesen: légibalett Blanikokkal

Ebben az évben a hazai Légierő JAS-39C Gripen, L-159 ALCA géppár, Mi-24/35 harci helikopter, valamint Mi-17 és Mi-24/35-tel kutató-mentő bemutatója mellett kötelék-áthúzással is kedveskedett a nézőknek. Az egyik fő szponzor a Motor Szics volt, és az ukránok két modernizált helikoptert is küldtek statikus és dinamikus bemutatóra. A Mi-8 és a Mi-2 forgószárnyasok a zaporozsijai gyár új gázturbináját kapták meg, amellyel motorteljesítményük, és ezzel képességeik is emelkedtek, hiszen nagyobb teherrel, magasabbra és gyorsabban tudnak eljutni.

A Mi-8MSzB-V típusjelű kék-fehér festésű helikopter modernizációja elvileg jó lenne a Magyar Honvédségnek, a TV2-117A gázturbinát TV3 117VMA-SBM1V hajtóműre cserélve, a szolgálati csúcsmagasság 4500-ról 7300 méterre, a 470 kilométeres hatótáv 530-ra nőtt. A sebesség is emelkedett, 30 kilométerrel óránként. Az orosz relációban végzett modernizációs és nagyjavítás nagyobb alkatrész- és logisztikai biztonságot ad, hiszen az ukránok által korszerűsített forgószárnyasokra orosz garancia értelemszerűen nem vonatkozik.

A balti méhecskék épp háton

A Mi-2-nél más a helyzet. Jelenleg több mint fél tucat volt mentős, katonai és majd a két rendőrségi „libacomb” sárkánya, alkatrészei is vannak a budapesti készenléti rendőrség telephelyén. Ezeknek a helikoptereknek a felújítása, nagyjavítása Lengyelországban megoldható, hiszen a helikopterek licencét megkapták Oroszországtól a lengyelek. A PZL W-2 gyakorlatilag a lengyel Mi-2 katonai változata, amelyből később fél tucat különféle modifikációt építettek, aknarakótól, harci helikopteren túl vegyi és sugárfelderítő is készült belőle. Ezek a helikopterek modern műszerezettséggel, és az új ukrán gázturbinával teljesen megfelelőek futár, VIP szállító, járőr és felderítő feladatra, akár a hazánkat védő kerítés levegőből történő megfigyelésére. A GTD-350 hajtóművek helyett beépített AI-450M gázturbinák 30 lóerővel erősebbek, ezzel a maximális felszálló tömeg 3350 kilogrammról, 4100 kilogrammra, a szolgálati csúcsmagasság 4000 méterről 4500 méterre nőt. A hasznos belső 700, illetve külső 800 kilogrammos terhelhetőség, 1000, illetve 1100 kilogrammra változott. Külső üzemanyagtartályokkal a Mi-2 hatótávolsága 580 km helyett eléri a 800 kilométert. (A Mi-2-es a csehországi turné után Magyarországon is bemutatkozott, erről portálunk is beszámolt – a szerk.)

Modernizálás ukrán módra: ez a Mi-8-as is új hajtóműveket kapott

Viszonylag új a piacon a W-4 Puszcyk helikopter, amellyel szintén bemutatót repültek a lengyelek. A helikopter gyakorlatilag a Mi-2 felváltására készült, kiválóan manőverezik, kisméretű és jól repülhető típus. A lengyel légierő több tucatot állított szolgálatba. A régebbi Mi-2 helikopterek felújítása, korszerűsítése azonban valószínűleg olcsóbb, mint a W-4 illetve a sokkal drágább hasonló kategóriájú új nyugati helikopterek beszerzése. Ezek és a hétfőn oroszországi nagyjavításra küldött Mi-17-esek elegendő forgószárnyas erőt jelentenének szállító, kutatómentő, harci-kutatómentő, valamint a többi katonai és katasztrófavédelmi feladatra.

A CIAF-on a legbrutálisabb bemutatót az ukrán légierő Szu-27PM1 repülte. A korszerűsített vadászrepülőgép a 831. Mirgorodi harcászati repülőezredből érkezett, akárcsak a kétüléses Szu-27UBM1 vadász-gyakorló, amely a statikus soron volt látható. A német légierő Tornado IDS csapásmérője szintén statikus bemutatón volt látható, a hazaiak L-159 ALCA könnyű csapásmérője, illetve az Alien-filmekből ihletett, szörnyre festett Mi-24 harci helikopter. A hazaiak L-410-ese és Jak-40-ese mellett megfért az ukránok AN-26-os, és a belgák C-130-as szállító repülőgépe.

Különleges kötelék: cseh MiG-15-ös és ukrán Szu-27-es

A levegőben is volt látható volt a két éve repülőképes MIG-15UTI, amely ráadásul az ukrán Szuhojjal géppárban is áthúzott a beton felett. A kötelékek közül a lett Baltic Bees (Balti Méhek) bemutatója volt a leglátványosabb, valamint a Flying Bulls négygépes műrepülő csapata, de a svájci PC-3-sok is szép programot repültek. Az Ocsovai Pásztorok vitorlázó repülőgépes csapatától ismét világszínvonalú műrepülést kaptunk.

Több cseh és szlovák egyéni demót is láthattunk. A Gripen és a Flanker mellett egy F-16A+ Viper is repült, a Belga Védelmi Erők állományából. A légifölény színű F-16 díszfestésű géppár-társa eközben a díszfestésű változattal a zeltwegi Air Power rendezvényen repülte a demót. Két vietnami veterán is bemutatkozott. A cápafogú AH-1 cseh magántulajdonban van. Az OV-10 Bronco jelenlegi aszimmetrikus hadviselés korában is komoly közeli légi támogatást tudna nyújtani. Nem véletlen, hogy az USA több repülőgépet reaktivált a típusból és éles bevetéseket is hajtanak végre velük.

A gyönyörű Bücker a harmincas évek kiképzőgépe volt

Az oldtimerek közül a Bücker 131-gyel komoly műrepülést láthattunk, a Praga E-114 Air Babyt látva pedig olyan repülőt csodálhattunk, amelyet licencben Hillson Praga néven még Angliában is gyártottak. A repülődemók sorát a Belga Védelmi Erők díszfestett Augusta A-109 helikoptere zárta.

A CIAF-ra idén is sok néző volt kíváncsi, de nem olyan tömött sorokban, mint Kecskeméten, Zeltwegben vagy éppen a RIAT-on. A szokásos relikviákon túl a Gambrinus és Stratoparen fogyott a sült kolbászokkal egyetemben a standokon, és a repülőnapra ki- és bejutás sem okozott nehézséget. A Budapesttől 4-5 órára fekvő cseh városba lehetőség szerint érdemes egy kellemes repülőnapra kiruccanni. Viszlát 2017-ben.

A belgák Agustája mindig szép demót repül

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.