Kocsiavatás a múlt legendáival
Új különlegességgel gyarapodott a MÁV Nosztalgia Kft. flottája. Az 1912-ben, Prágában épült, tehát éppen százéves étkezőkocsi egykor a klasszikus Orient expressz kötelékében szolgált. Közel egyéves megfeszített munkát követően ismét eredeti pompájában tündökölhet az egyedi, teakfa burkolattal ellátott jármű, amit pénteken mutattak be a nagyközönségnek a Vasúttörténeti Park körfűtőházánál.
A centenáriumát ünneplő, európai viszonylatban is kiemelkedő minőségben restaurált oldtimer tiszteletére nem akármilyen vendégek érkeztek a Füstibe: a látogatók megtekinthették az éppen Budapesten állomásozó Venice Simplon-Orient Express luxusszerelvényét, illetve tiszteletét tette egy villámlátogatás erejéig az 1954-es gyártású 498-as gőzös, az Albatrosz.
Ha pontos költséganalízist készítünk, valószínűleg a százéves teakfa étkezőkocsi felújítása közvetlenül sosem fog megtérülni – mondta az iho.hu kérdésére Szendrey András, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezető igazgatója. – Azonban olyan ikonnal bővül járműflottánk, ami még nagyobb vonzerőt jelent majd az oldtimer nosztalgiautazások szerelmeseinek. Puskás és az Aranycsapat viszonyához tudnám hasonlítani a teakfa burkolatú kocsi szerepét a MÁV Nosztalgia járműparkjában: a csapat többi tagja nélkül Puskásról ma már nem sokat tudna a világ, de Puskásra is szükség volt az Aranycsapat sikereihez. Ilyen megfontolásból vágunk bele az unikális étkezőkocsi költséges felújításába.
Szendrey elmondta, hogy értékmentő küldetésként élték meg a kocsi felújítását, hiszen a méltán híres Venice Simplon-Orient Express vagonjainál is korosabb, patinásabb járműről van szó.
Hozzátette: a teakfa étkezőkocsival a Gyertyafény Expressz szerelvényében találkozhat majd rendszeresen a nagyközönség. A százéves étkező faváza már meglehetősen rideg, így óvni kell a túlzott igénybevételtől, de időnként a megszokott dunakanyari nosztalgiavonatokba is besorozzák majd a féltve őrzött büszkeséget.
A kocsiavatáson megjelent a napjainkban is Párizs és Isztambul között ingázó Venice Simplon-Orient Express ügyvezető igazgatója is. Claude Ginella elmondta, hogy a MÁV Nosztalgia értékmentő kocsifelújításával ellentétben az egykori Orient expressz útvonalán közlekedő luxusvonat üzleti szempontból is nyereséges vállalkozás.
Tevékenységünk akár példa is lehet arra, hogy a múltból előásott műszaki emlékek újbóli életre keltése nem csak költséges hobbi, hanem nyereséges üzlet is lehet – mondta Claude Ginella az iho.hu riporterének.
Hozzátette: elsősorban Budapest miatt hozzuk évről évre Magyarországra az új Orient expressz szerelvényét. A magyar fővárost sokáig a klasszikus Párizs–Isztambul luxusvonat is érintette, ami nem csoda, hiszen látványosságaival ma is az Orient expressz utasainak kedvence Budapest.
A százéves teakfa burkolatú étkezőkocsi, illetve a felújítás támogatóinak tiszteletére péntek este különmenetet szervezett a MÁV Nosztalgia. A Gödöllőig közlekedő Gyertyafény Expressz szerelvényéhez rendhagyó módon a Venice Simplon-Orient Express étkezőkocsijai is csatlakoztak.