Közlekedési óriásberuházások: ezek épülnek 2020-ig – elvileg

iho   ·   2014.11.28. 11:15
00kicsi

A kormány rögzítette a 75 millió euró fölötti közlekedési nagyprojektek listáját. A felsorolásban meglepetés is van bőven. A beruházások három főbb csoportra tagolódnak: a TEN-T (transzeurópai közlekedési folyosók), az ezen kívüli, és a városi-elővárosi projektekre.

A TEN-T közúti projektjei az országhatárok autópályás, autóutas elérését tartalmazzák: az M4-es, az M35-ös, M6-os, M30-as, M3-as és M2-es fejelsztéseken kívül Komáromnál új közúti híddal, az M0 déli hídjának felújításával számolnak, a 8-ason megépül Várpalota elkerülő szakasza.

2015 után Debrecent is elérik a felújítók a 100-as vonalon<br>(fotó: Szabó István)

A vasúti fejlesztések között ismét felbukkant (hányadszor is?) a ferihegyi gyorsvasút, 200 és 300 férőhelyes motorvonatok beszerzése, folytatódik a Balaton déli partján futó vonal felújítása, egészen Balatonszentgyörgyig. ETCS2 vonatbefolyásoló rendszert építenek ki az 1-es és a 100-as vonalakon, az utóbbinál továbbvonulnak az építők Püspökladánytól Debrecenig. A felújítási tervekbe vették a 20-as, 40-es, 41-es, 80-as vonalakat, megújul Szolnok és Szombathely pályaudvara.

A BKK tervei között is szerepel, most már kormányprogramként is jelen van a budapesti helyiérdekű-hálózat korszerűsítése, a fővárosból kifutó vonalak közül végre sorra kerül a 71-es is.

A projekt a megyei jogú városok környékének közlekedésére fókuszál: a debreceni intermodális személyszállító központ létrehozásán túl több, meg nem nevezett nagyváros közlekedésén kívánnak javítani.

Búcsú a dízelektől a 142-esen?<br>(Kemsei Zoltán felvétele)

A vasútvillamosítás mindig sarkalatos kérdés, két olyan vonal merült fel, amelyekre – valljuk be – nem az elsők között gondolnánk. A Szeged–Hódmezővásárhely–Békéscsaba–Gyula tengelyen teljes felújítás mellett tervezik a felsővezeték építését, és megszűnhet a 142-es, Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonal mostohagyerek-státusza is, ezzel minden, Budapestről kifutó vasútvonalon villamos vontatás lesz.

Az olvasók talán hiányolják a 150-es, kelebiai vonal felújítását, a jelek arra mutatnak, hogy ezt nem uniós, hanem a már többször említett és tárgyalt, orosz vagy kínai forrásokból, a szerbekkel közösen kívánják megvalósítani.

A teljes kormáynhatározat a Magyar Közlönyben olvasható.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek