Különvonatozás a magánvasutak jegyében
A Magyarországon 2002 és 2004 között három különvonatot már sikeresen megszervező Mercia Charters utazási iroda az első azon angol cégek közül, amelyek brit vasútbarátok számára szerveznek különvonatokat a korábban a ködös Albionban használt, de mára Magyarországra emigrált mozdonyokkal.
Október 13-án, szombaton, egy dunántúli körutazás szerepelt a menetrendben, amely a 20-as vonal Celldömölk-Rendezőig történő beutazását követően az ottani deltavágányon, majd a Győr állomást elkerülő deltavágányon át vitte tovább a szerelvényt a gönyűi kikötő pár évvel ezelőtt átadott, de a gyakorlatban legfeljebb vagontárolásra használt iparvágánya felé.
A MÁV Nosztalgia Kft. flottájába tartozó két AcBc, egy étkező- és egy büfékocsit egész nap a Floyd Zrt. 659 001-5 pályaszámú dízelmozdonya, azaz az egykoron a British Railways kötelékébe tartozó 56101 számú gép vontatta.
A hegyesi fővonalra visszatolást követően a menet a mozdonyos személyvonatot már rég nem látott Komárom–Székesfehérvár vonalat járta be, majd börgöndi fotómegállás következett, és Pusztaszabolcson át jutottak vissza az utasok a Keleti pályaudvarra.
Vasárnap újabb angol származású vonógép, ám ezúttal villamosmozdony szerepelt terítéken a brit sorozatok kedvelőinek, de hogy a dízelpártiak se maradjanak hoppon, a nap második felében a Kárpát Vasút Kft. dán származású, Santa Fé festésű Nohabja vontatta első személyszállító vonatát Magyarországra költözése óta.
Ismét szerepelt érdekes útvonal a menetrendben, ugyanis az egri pályaudvart elkerülve, Eger-Rendező és Eger-Felnémet között a deltavágányon közlekedett a szerelvény, ráadásul villamos vontatással. Mondhatni, hogy nem mindennapi látvány a villanygépes személyvonat Felnémeten, bár összességében is kijelenthetjük, hogy a mozdony vontatta ablakos szerelvényekhez nem lehetnek túlzottan hozzászokva a helybéliek!
Az eredeti tervek szerint a Keleti pályaudvartól a Nohab a szerelvény végén hidegen közlekedett volna, így a felnémeti körüljárást meg lehetett volna takarítani, de az élet úgy hozta, hogy a budapesti induláskor a Santa Fé-mozdonyt már csak a Floyd villanygépe mögé lehetett besorozni. Felnémetből Egerbe viszont már a tervek szerint, a Nohab által vontatva közlekedett a menet, a 450 005-8 pályaszámú Floyd mozdonnyal a végén. Így Egerben és Füzesabonyban sem kellett már körbejárni ahhoz, hogy Debrecen felé a Kárpát-vas vontassa a különvonatot, miközben a Floyd gépe Füzesabonyból visszatért a teherfordába.
Néhány vonatkereszt és egy hortobágyi fotómegállás után Debrecenben járt körbe a Nohab, majd a százas vonalon maximális, 120 kilométer per órás sebességgel száguldott egy intercity mögött a különvonat szerelvénye, egészen Szolnok-Rendezőig. Innen ismét lassabb előrehaladást élhettek meg az utasok, ugyanis Hatvanig három helyen is várakoznia kellett menetrend szerint a szerelvénynek, majd vágányzár miatt a deltavágányon keresztül haladt be a pályaudvarra.
Az utolsó körüljárás már sötétben valósult meg, és pár perces késéssel közlekedett a különvonat Budapest felé az újabb vágányzárak közepette – vagy legalábbis ezt hitte minden utas, amíg Rákos után hirtelen meg nem jelentek a gyógyszergyár fényei. Ugyanis váltóállítási hiba miatt a körvasútra került a szerelvény, így egy újabb, kényszerű rákosszentmihályi körüljárást követően mintegy egyórás késéssel érkezett a társaság a Keleti pályaudvarra, ám ezt nem sokan bánták, hiszen el lehetett tölteni az időt a fűtött étkező- és a többféle frissítőt kínáló büfékocsiban.