Leáll az amerikai légierő egyharmada
Április 9-től az amerikai légierő megkezdi aktív egységei egy részének leállítását, miközben a megmaradó egységek, amelyek a légierő világszerte zajló műveleteiben vesznek részt, megtarthatják készültségüket a mostani pénzügyi évben is – olvasható a U.S. Air Force weboldalán.
A leállás a légierő légiharc-parancsnokságát érintő költségvetési megszorítás miatt szükséges, ami azt jelenti, hogy mostantól októberig 45 ezer kiképzési repült óráról kell lemondania a fegyvernemnek. Ez pedig a jelenlegi aktív repülőgép-állomány egyharmadát érinti: vadászgépeket, bombázókat, az agresszoralakulatok gépeit, a légtérellenőrző egységeket az Egyesült Államokban, Európában és a Csendes-óceán övezetében – sorolja a közlemény.
Az egységeket rotációs alapon állítják le, annak érdekében, hogy a korlátozott erőforrásokat „a kritikus bevetésekre” fókuszálják – idézi a közlemény Mike Hostage tábornokot, a légiharc-parancsnokság vezetőjét, aki arra is figyelmeztet, hogy míg eddig az amerikai légierő napokon vagy órákon belül kellett, hogy reagáljon bármilyen válsághelyzetre, addig a jelenlegi helyzet azt jelenti, el kell fogadni annak kockázatát, hogy a légierő nem tud azonnal válaszolni az esetleges eseményekre.
Vannak olyan leállításra ítélt F–16-os, A–10-es, B–1-es és F–22-es alakulatok, amelyek akkor kerülnek sorra, amikor visszatérnek a jelenlegi küldetésükről. Nem fognak mostantól repülni a tartalék légierő és a Légi Nemzeti Gárda A–10-esei és F–16-osai. A leállás a 2013-as pénzügyi év lezárásáig tart.
A nem repülő alakulatokat azonban a közleményből kivehetően korántsem oszlatják fel: szimulátoros és akadémiai kiképzés zajlik majd, és minden eszközt felhasználnak arra, hogy az eddig elsajátított tudást és képességeket megtartsák a személyzetek. Földi kiképzés, repülés nélküli gyakorlatok várnak rájuk, míg a karbantartók végrehajthatják az összes hátralévő felülvizsgálatot és javítási-karbantartási munkákat a gépeken.
Végül a közlemény arra figyelmeztet, hogy noha ez repülőeszközönként és fegyverenként változik, az átlag légiszemélyzet 90-120 nap repülési szünet után veszti el bevethető besorolását, amit 60-90 napos kiképzéssel lehet helyreállítani, de ez a folyamat annál hosszabb és költségesebb, minél hosszabb időt tölt a földön a személyzet.
Nincs nyoma egyelőre hasonló nagymértékű leállásnak sem a haditengerészet, sem a tengerészgyalogság weboldalán, de közben a takarékossági intézkedések következményeként mind a légierő, mind a haditengerészet bemutató köteléke mostantól lefújta további idei fellépéseit. A Viharmadarak, a Thunderbirds a Nellis légitámaszponton kiadott közlemény szerint március és november között 38 helyszínen több mint hatvan bemutatót repült volna, de áprilistól a 130 fős állomány a támaszponton marad, más alakulatok munkáját és a lakossággal való kapcsolattartást segíti.
Rövid San Diegó-i keltezésű közleményben adja hírül a U. S. Navy ugyancsak világhírű köteléke, hogy a Blue Angels összes idei szereplését lefújta a haditengerészet. Ebben a közleményben ugyanakkor az is szerepel, hogy a kötelék tagjai honi bázisukon, a floridai Pensacola támaszponton folytatják a gyakorlórepüléseiket és fenntartják a kötelék pilótáinak repülési képességeit. Ugyanakkor a közlemény jelzi, hogy a haditengerészetet is erősen érinti a megszorítás, de a U. S. Navy mindent megtesz azért, hogy megtalálja a forrásokat az előretolt repülőegységek (értsd: a hordozókon lévő alakulatok) és a kiképzésen lévők támogatására.
Az amerikai légierő egyébként márciustól már nemcsak a Thunderbirds fellépéseit, hanem valamennyi légibemutatóját lefújta erre az évre. Valószínű tehát, hogy az európai repülőnapokon sem lesznek jelen a US Air Force gépei és pilótái.