Légiirányítók akadémiája Budapesten
Két és fél év előkészítő munka után megnyitották Budapesten az Entry Point Central-t, a HungaroControl és három skandináv ország összefogásával létrejött Entry Point North közös nemzetközi légi navigációs akadémiáját. Első körben tizenöt magyar hallgató képzése kezdődött meg az intézményben, de az angol nyelvű oktatás lehetővé teszi, hogy a későbbiekben más anyanyelvű légiforgalmi irányító tanoncok is beiratkozhassanak. Erről már folynak a tárgyalások.
Jelenleg csupán a HungaroControl számára képeznek munkaerőt, ám néhány éven belül lehetőség lesz a harmadikfeles képzésre is. A fiatalok két év alatt sajátítják el a szakma alapjait. Akik sikeresen leteszik a záróvizsgákat, az Európai Unió valamennyi tagállama által elismert, magas presztízsű végzettséget kapnak majd.
Völner Pál államtitkár megnyitóbeszédében hangsúlyozta, Magyarország az EU-elnökség alatt, és azóta is prioritásként kezeli a közlekedési ágazatban a nemzetközi kapcsolatok erősítését. A HungaroControl és az Entry Point North partnersége az oktatásban hoz létre az egész régió érdekeit szolgáló, a határokon átívelő szakmai együttműködést. Völner emlékeztetett rá, hogy tavaly a kormány visszaemelte a minisztériumba a légiközlekedési főosztályt, a légügyi igazgató státuszát, valamint támogatták a HungaroControl erőfeszítéseit, hogy a térség meghatározó légiirányító vállalata legyen.
A humán faktor jelentőségét méltatta beszédében a HungaroControl vezérigazgatója. Mint mondta, az oktatás talán még sosem volt annyira fontos, mint most, amikor küszöbön áll a repülés szervezésének átalakítása. Az egységes európai égbolt programjában a műszaki-technológiai harmonizáción túl a szakemberek egységes és magas színvonalú képzése is kiemelt jelentőségűvé válik - mondta Szepessy Kornél.
Az Entry Point North ügyvezető igazgatója, Anne Kathrine Jensen az Entry Point Central-t kiváló példának nevezte arra, milyen irányba fog fejlődni a légiforgalmi irányítás Európában.
Az akadémia irányítója elmondta, nemzetközi tananyag és különleges módszertan alapján készítik fel a diákokat a légiforgalmi irányítói pályára: a diákok az elméleti oktatással párhuzamosan, már az ötödik héttől gyakorlati feladatokat oldanak meg a modern radar- és toronyszimulátorokon.
Menráth Gábor beszámolt arról is, hogy az eddigi példák alapján magas a sikerarány, több mint 90 százalékos a végzett hallgatók száma. Nincs gyakorlati vizsga a képzés során, hanem a folyamatosan figyelik a hallgatók teljesítményét, ami alapján értékelik őket, korán be lehet avatkozni, ha valaki segítségre szorul.
Orbán Miklós, a basic modul tanfolyamvezetője az Indóház Online kérdésére elmondta, toronyképzés pillanatnyilag nincsen, de vannak az alapképzéshez szükséges szimulációs gyakorlatok, amelyeket azért szükségesek, hogy a fiatalok lássák, milyen a toronymunka, hogyan kapcsolódnak össze a különböző munkafolyamatok. A bemutatott toronyszimulátor egy négy képernyős, 180 foknál nagyobb rálátást biztosító rendszer, amin a valós élet minden részletét tudják szimulálni: csapadékot, sötétséget, vészhelyzeteket. Megvan például a távcső digitális megfelelője, hogy a gyakornok azt is meggtanulják, hogyan találják meg a kényszerhelyzetbe került repülőgépeket.