Lezuhant a világ legdrágább és legjobb vadászai egyike

iho/repülés   ·   2012.11.17. 11:30
cim3

Lezuhant az amerikai légierő egyik F-22-es harci gépe, a baleset a Tyndall támaszpont környékén történt, a pilóta szerencsésen katapultált. A floridai bázis a Raptorok kiképzési központja, de a bázis közleménye szerint a baleset nem egy kiképzés alatt álló pilótával történt. A baleset okait vizsgálják.

A gép lezuhanása szinte csak órákkal azután következett be, hogy a légierő vezetése feloldotta a gépre vonatkozó repülési korlátozások többségét.

Mint korábban az Iho/repülés is beszámolt róla, 2010-ben egy halálos baleset, később pedig súlyos incidensek jelezték, hogy baj van a gép létfenntartó rendszerével, egyes esetekben a gépet vezető pilóta hipoxiához hasonló, tehát oxigénhiányos állapotba került, többen egy időre eszméletüket is elvesztették a világ legmodernebb, csapatszolgálatba állított harci típusának pilótafülkéjében.

A közvéleményben is komoly hullámokat keltett, amikor két magas rangú Raptor-pilóta igen szokatlan módon a nyilvánosság elé állt, mert szerintük a légierő nem oldhatta volna fel az F-22-esek repülési tilalmát, amikor a hiba eredetét még nem tudták felderíteni.

A vizsgálatok végülis sikerre vezettek, az oxigénellátó rendszert átalakították, és mostmár csak egy új szelep próbáit kell megvárni ahhoz, hogy az utolsó korlátozás is visszavonható legyen, és a Raptorok ismét repülhessenek 12200 méter fölött. A gyártó Lockheed Martin megbízást kapott egy tartalék oxigénellátó rendszer fejlesztésére és beépítésre. A gépek a 2010-es katasztrófa óta 21 ezer felszállást teljesítettek baleset nélkül.

Az amerikai légierő a mostani balesetről azt közölte, semmi jel nem mutat arra, hogy a gép elvesztése a létfenntartó rendszer hibájával lenne kapcsolatban. A korábbi problémák rendszerint  nagy magasságban és nagy túlterheléses manővereknél fordultak elő, a Tyndallnál lezuhant gép közel volt a felszállópályához, tehát gyaníthatóan kisebb magasságban, esetleg fel- vagy leszállás, emelkedés vagy süllyedés közben történt a baleset, de erről a légierő egyelőre nem közölt részleteket.

A gyártó Lockheed tavaly adta át az utolsó legyártott F-22-est. Az alacsony felderíthetőségű, szupercirkáló és szupermanőverező képességekkel és igen fejlett digitális rendszerekkel felszerelt gépből a mostani baleset után 182 példány maradt a légierő állományában. A gép a benne lévő titkos technológiák miatt nem került exportra.

Kapcsolódó hírek