Meglepetés: a németeknek nem kell F-35-ös!

iho   ·   2019.02.03. 16:15
cim4
Miután az európai szövetségesek közül jónéhány döntött a Lockheed ötödik generációs gépe mellett, sőt, a britek, az olaszok, a hollandok és a norvégok már saját pilótáikkal repülik a típust, valóban váratlannak mondható a kiszivárgott döntés, ami szerint a német védelmi tárca tenderlistájáról hiányzik az F-35-ös, bár már tavaly óta mutatkoztak a jelek, miszerint a német katonapolitikai vezetés távolítja Berlint a Lightning-II-től.

A most kiszivárgott döntés még nem végleges és nem hivatalos, de a jelek szerint nem egyszerűen egy sokmilliárdos üzletről van szó, hanem a németek elkötelezettségéről – egyrészt az európai megoldás, másrészt viszont a negyedik generációs, tehát a harci gépek világának nem a legmodernebb szintje mellett, ugyanakkor nyilván a döntést részben épp az indokolhatta, hogy a Lightning-II-höz képest Berlin olcsóbb megoldást remél.

Az F-35 az egyetlen beszerezhető ötödik generációs típus, de a drágább megoldás

A két megmaradt típus a listán a Eurofighter, amely ma is szolgálatban áll a német légierőnél, és az amerikai F/A-18-as, amelyekkel a legrégebbi harminchárom Eurofightert, illetve a földi támadó szerepkörben még mindig üzemelő nyolcvanöt gépes Tornado állományt kell lecserélni.

Az F-35-ös kapcsán évek óta meglehetősen kemény viták zajlanak a német katonai vezetés és a polgári felügyeletet ellátó hadügyminisztérium berkeiben, nemkülönben a politikusok között: ezek a csatározások tavaly akkor jutottak tetőpontjukra, amikor a német légierő vezérkari főnöke, Karl Mülner világosan kifejtette, a német légierőnek F-35-ösök kellenének, ezek után viszont leváltották a posztjáról.

Super Hornet: magas hadrafoghatóság, olcsóbb fenntartás

Az elmúlt hetekben egy másik irányból is fontos figyelmeztetés hangzott el, ami befolyásolhatta az F-35-ösre nézve kedvezőtlen döntést: a legfőbb európai szövetséges Franciaország jelezte, ha a németek az amerikai gép mellett döntenek, az kisiklatja azokat a német–francia terveket, amelyek értelmében a két ország közös, ötödik generációs harci gépet fejleszt 2040-re.

A mostani, név nélküli kormányzati értékelések szerint a Boeing Hornetjeinek alacsonyabb az üzemeltetési költsége – egyébként a hírekben nem szerepel, de nyilván a Super Hornetről, az E/F változatról van szó, hiszen az alap C/D-t már nem gyártják, az amerikai haditengerészet is kivonta az első vonalbeli szolgálatból. A Boeing az olcsóbb fenntartási költségek mellett a Hornetek kedvező hadrafoghatóságát emeli ki, és a nemzetközi szaksajtóban az is felbukkan az ügy kapcsán, hogy a Eurofighter az amerikai típusokhoz képest egyelőre még mindig nem teljes értékű földi támadó szerepkörben.

Európai megoldás: további Eurofighterek beszerzése

Mindeközben az a verzió is elképzelhető, hogy a németek végül a tisztán európai megoldás mellett döntenek, és mind a régi Eurofightereket, mind a Tornadókat Eurofighterekkel cseréli le.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.