Megújult a ladányi gőzös

Szabó István   ·   2016.07.23. 08:45
00kicsi

Püspökladány egyik jelképes kapuja a vasútállomás. Ide érkeznek, innen indulnak a vasúton utazók, a távolról idelátogatók itt szerzik első élményeiket a városról és távozóban az utolsó püspökladányi kép is ez lesz. A vasútfejlesztéssel alaposan átformálódik Püspökladány vasútállomás arculata. E folyamatnak lehetünk tanúi napjainkban.

2015 nyarán a Vasutasok Szakszervezetének Debreceni Területi Szervezete pályázatot írt ki az állomásokon kiállított mozdonyok felújítására. A kiírt pályázaton a Forgalmi Csomóponti Főnökség jelentős összeget nyert. A 2015 őszi, illetve téli átépítési munkálatai miatt akkor a mozdony felújítását nem tudták vállalni, ezért a felújítási munkálatok 2016-ra húzódtak át.

(a szerző felvételei)

A Csomóponti Főnökség kezdeményezésére a VDSZSZ Szolidaritás Debrecen Területi Szervezete is jelentős mértékben hozzájárult a felújítás költségeihez. A felújítást Püspökladány Forgalmi Csomóponti Főnökség forgalmi munkavállalói végezték a társszolgálati ágak (Pálya, TIZO) vezetőinek külső segítéségével.

A gőzvontatás emlékének megőrzésére 1981. október 12-én Püspökladány vasútállomáson avatták fel a MÁV 242,001 pályaszámú műemlék mozdonyát, mint vasúttörténeti emléket. A mozdony kiállításának ötlete Kotra Károlytól, az akkori fűtőház főnökétől származik. Ebből a mozdonyból összesen négy készült 1936 és 1939 között, Püspökladány–Biharkeresztes vonalon egy mérés során elérte a 161 kilométer per órás hazai gőzmozdony-sebességi rekordot.

A 242-es sorozatú, Búvár becenevű gőzmozdonyokat az 1960-as évek elején a püspökladányi fűtőházhoz honállomásították, tehát a mozdonyok tárolása és karbantartása is itt történt. A 242,001 psz. Búvár 1981-től 1998-ig volt Püspökladány vasútállomáson kiállítva. 2002-re az Istvántelki Főműhelyben felújították és jelenleg a MÁV Nosztalgia Kft. egyik büszkesége, nosztalgiavonatokat továbbít országszerte.

A 376,578-as mozdonyt Püspökladányban 1999 nyarán állították ki. Ebből a sorozatból több száz készült. Gyártása 1910-től az 1920-as évek végéig tartott. Az itt kiállított és felújított gőzmozdony a MÁV Gépgyárban készült Budapesten 1924-ben. Első fűtőháza Budapest-Nyugati Fűtőház, majd Kiskunfélegyháza, Kecskemét, Budapest-Északi, Dorog, Kisterenye, Jászapáti, Miskolc fűtőházai követték egymást, mint állomásítási helyek. A mozdony 1976-ig üzemelt, univerzális mellékvonali kiszolgálásra készült mozdonytípus, így maximális sebessége nem haladta meg az 50 kilométer per órát. 1979-től 1999-ig Bodrogolasziban a MÁV nevelőotthonban volt kiállítva.

Köszönöm mindkét nagy szakszervezetünknek az anyagi támogatást, valamint köszönöm valamennyi a mozdony felújításában részt vevő és az ezt segítő kollégánknak a munkáját!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek