Mi–8-asok Magyarországon: keserédes évforduló - 2. rész

Kelecsényi István   ·   2014.02.13. 10:00
cim2

A Mi–8-as helikopterek hazai történetét összefoglalva, a magyar fegyveres erők 1969-től 1990-ig a gépveszteségek és a kivonások ellenére is körülbelül negyven helikopterrel rendelkezett. Ezek bevethetőségi aránya változó volt, de az alapfeladatok ellátására elegendő forgószárnyas állt rendelkezésre.

Amikor még nem csak egy-két repülőképes példány volt szolgálatban <br>(fotók: a szerző)

A 1990-es évek után, beszerzés – a két használt finn Minyo átvételén kívül – nem történt, viszont egy évtized alatt közel harminc, elsősorban Mi–8T szállítóhelikoptert vontak ki a rendszerből. 2000-től napjainkig újabb tizenhét helikopternek járt le az üzemideje, illetve egy balesetben kiégett.

A Mi–8-as helikopterek közül hét semmisült meg balesetben. A helikopter tulajdonságait és a műszaki állomány felkészültségét mutatja, hogy egy kivételével az összes gépveszteség emberi hiba miatt történt, műszaki probléma 1976-ban vezetett gépvesztéshez, amikor jegesedés következtében mindkét hajtóműve leállt a 10422 oldalszámú Mi–8T helikopternek.

Kötelékben egy Mi-24-essel, azok közül már végképp nem repül egy sem

A helikopteres fegyvernem elhanyagolása, függetlenül attól, hogy jobb- vagy baloldali kormány volt hatalmon, két évtizede tart.

Napjainkban a szállítóhelikopterek hadrafoghatóságának példátlan lezüllesztése miatt fenntarthatatlanná vált az elmúlt években nehezen megszerzett NVG-s (éjjeli bevethetőségi) képesség, és a forgószárnyasok hiánya miatt a Chicagói Egyezmény (12. melléklete) alapján fenntartott nemzeti légi kutató-mentő szolgálatot sem tudja a honvédség folyamatosan biztosítani. Ez egyben azt is jelenti, hogy gyakorlatilag egy-két repülőképes helikopterrel rendelkezik hadseregünk. A kutató-mentő szolgálat működőképessége folyamatosan nyomon követhető, hiszen kötelező azt jelenteni.

A forgószárnyasok nélkülözhetetlen eszközei egy modern hadseregnek és fontosak a kutató-mentő szerepkörben, akkor is, ha civilek kerülnek bajba

A szállító helikopteres fegyvernem haldoklása mellett más fegyvernemek is megszenvedték a kormányok tevékenységét. Befejeződött a hazai MANPADS- (kézi légvédelmi rakéta) képesség felszámolása. A MiG–29-es kivonásával elveszett a HOBS (modern közel légiharc) képesség – pótlásáról a Gripenen, bár módja lenne (Sisakcélzó és IRIS-T rakéták), nem gondoskodtak. Nincs továbbra sem bombafegyverzet a Gripenhez, bár „filléres” áru, de még mindig nem szereztük be.

Lejárt az üzemidejük...

Bombák hiányában összesen negyvennyolc méregdrága és elsősorban csak páncélos célok ellen használható rakéta jelenti a földi csapatok támogatását. Tehát a honvédeink tűztámogatása pótlás nélkül eltűnt, mivel titokban – a fegyvernemi és a helikopteres közösség legnagyobb csalódására – kivonták a Mi–24-es harci helikoptereket. Az eredmények oldalon csak az előnyösen módosított Gripen-szerződést és a JTAC-kvalifikációt lehet sorolni (utóbbi a helikopterek hiánya miatt csak időlegesnek tekinthető).

A honvédelmi miniszter bejelentette: a helikoptertendert már az új kormány bonyolítja le

Reméljük, hogy az új kormány (akármelyik oldal és pártszövetség nyer) komoly feladatának tekinti a fenti képességek visszaállítását, köztük a szállítóhelikopteres fegyvernem technikai eszközökkel való ellátását, és beszerzi a helikoptereket, amelyekkel az alapvető kutató-mentő, szállító és katasztrófaelhárítási feladatok ellátását biztosítani lehet.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek