Az orosz kihívó sikere – a hazai keskenytörzsű piacon

iho/repülés   ·   2011.08.26. 07:29
nyito

78 keskenytörzsű orosz repülőgép beszerzéséről írtak alá szerződést a Rostekhnologii és az IFC képviselői. Az egyelőre még csak számítógépek képernyőjén létező, rövid- és középtávú utakra szánt Aviadvigatel PD-14 és Pratt & Whitney PW1400G hajtóművekkel szállítandó orosz gépet az Irkut és a Jakovlev tervezőiroda fejleszti, a gyártás a United Aircraft feladata lesz. A most bejelentett vásárlás azért is fontos, mert a két, kulcsfontosságú hazai cég (a Rostekhnologii állami kereskedővállalat, míg Ilyushin Finance a legnagyobb orosz lízingcégnek számít) tette le a voksát a repülőgép sikere és kifejlesztése mellett.

Egy mérettel nagyobb, mint a Szuhoj Superjet <br>(fotó: aviationweek.com)

A bejelentés szerint az Ilyushin Finance 28 MS-21-300-as (maximum 198 utas) gépet vásárol, és további 22 gépre opciót foglal le. A 300-as változat az Airbus A320 és a Boeing 737-800-as hivatalos ellenfele, s persze a valamikor megérkező Comac C919-esé is.

A Rostekhnologii nagyobbat harapott: 15 MS-21-200 (162 utas, Airbus A319, Boeing 737-700 és Comac C919, mint ellenfél) és 35 MS-21-300 mellett 35 gépre jelentett be opciót. A gépeket 2017 és 2022 között veszi majd át.

A pilótafülke a XXI. századnak megfelelő műszerezettségű <br>(fotó: uacrussia.com)

Az Irkut szerint az üzlet értéke eléri a 6 milliárd dollárt. A remények szerint a gép végleges tervei 2012 végére elkészülnek, s a prototípus 2014-ben felemelkedhet. Az első, sorozatgyártott példányok átadását 2017-re tervezik. Mint a MAKS-on tartott korábbi sajtótájékoztatón elhangzott, elsőként a 200-as és a 300-as változatokat fejlesztik ki, illetve rájuk szerzik meg a szükséges hazai és nemzetközi típusengedélyeket. A kereslet fényében fognak neki majd a legnagyobb, maximum 230 utas szállítására alkalmas, nagyobb szárnnyal, wingletekkel felszerelt 400-as változatnak, mely már az A321/321neo, a 737-900 és 757-200, illetve a hazai Tupoljev Tu-204-es repülőgépek piacán jelenne meg. Kérdés, hogy ezeket a terveket hogyan érinti az Airnus A320neo-családjának viharos piaci sikere, illetve a nemrég bejelentett Boeing 737-újrahajtóművezés.

Az Irkut vezetése mindenesetre bizakodó: véleményük szerint bár a piac kemény harcokat jelent, s meglehetősen zsúfolt is, de van hely egy újabb, versenyképes árral és gépekkel jelentkező szereplőnek. A cég szerint akár 1200 MS-21-es értékesítése is lehetséges.

Az ígéretek szerint az utasok kényelmére sem lesz panasz <br>(fotó: uacrussia.com)

A Rostekhnologii a vásárlás mellett stratégiai együttműködésről szóló megállapodást is aláírt a United Aircraft képviselőivel, mely a hazai piacra szánt repülőgépek törzsének fejlesztéséről szól. A cél: „versenyképes orosz repülőgépek kifejlesztése”, s ezzel a világpiac 10 százalékának meghódítása 2025-ig. Méghozzá úgy, hogy az orosz beszállítók által adott rendszerek, elemek, részegységek aránya a különböző típusok esetében elérje legalább a 70 százalékot. A Rostekhnologii és a United Aircraft emellett  a hajtóművek, a kompozit törzselemek, az avionikai rendszerek területén is szeretne innovatív termékeket kifejleszteni és gyártani a hazai és a nemzetközi piac számára.

Kapcsolódó hírek