Remek Dragon-start, sikertelen Falcon-leszállás
Magyar idő szerint szombat délelőtt 10.47-kor a Falcon-9 hordozórakéta első fokozata elemelte a kilövőpadról a Dragon teherűrhajót, majd egyre gyorsulva repült a Cape Canaveral űrközpontról északkeleti irányba. Három perc múlva az első fokozat leállt és levált, a második fokozat hajtóműve rendben beindult, és tovább növelte a sebességet és magasságot egészen a repülés kilencedik percéig, amikor a Dragon a tervezett kezdeti földkörüli pályára állt, a második fokozat is levált, és megtörtént a következő létfontosságú művelet, a napelemtáblák kinyitása.
Nem sikerült ugyanakkor tökéletesen az első kísérlet arra, hogy a rendszer teljes újrafelhasználhatósága jegyében az első fokozatot első alkalommal teljes épségében visszahozzák a földre, illetve a tengeren várakozó, egy hajón kialakított leszálló platformra. Az emelkedés során, amikor a második fokozat dolgozott csak és az első fokozat már elindult a visszavezető pályán, időnként hallani lehetett, amint a Hawthorne-i irányító központból, ahol a SpaceX szakértői ültek, jelezték, amikor újra beindult az első fokozat hajtóműve, hogy fékezze a rakétarész esését és a kijelölt pályára terelje a leszálláshoz az űrközponttól 200 mérföldre északkeletre várakozó platformon.
Azt már a fellövés előtti sajtóértekezleten is jelezték, hogy a fokozat visszatérésről nem lesz élő közvetítés, sőt, az információk az ereszkedésről is csak akkor jutnak el a irányítókhoz, amikor a rakéta valamelyik megfigyelő rendszer hatósugarába jut. Nos, a SpaceX honlapján körülbelül húsz perccel a start után annyi jelent meg, hogy a hordozórakéta-fokozat eljutott a leszálló platformig, de a leszállás „keményre” sikerült.
Mint arról korábban beszámoltunk, az áprilisi Dragon-start után a fokozat már viszonylag simán visszatért a felszínre, de a tengerre szállt le, most lett volna az első igazi próbája annak, hogyan lehet megfelelően lefékezni a rakétát, kinyitni a támasztó talpakat és puhán földet érni, ahogy ezen a texasi földi próbán:
A hordozórakéta visszatérésének kudarca ellenére, amely egyébként csak részleges kudarc, mert a megközelítés jól sikerült, maga a Dragon teherűrhajó fellövése komoly megkönnyebbülés azután, hogy ősszel a másik amerikai magáncég Cygnus nevű teherűrhajójának startja a hordozórakéta hibája miatt látványos robbanással végződött, és elég sokan voltak az Egyesült Államokban is, akik ebben (és az űrturizmusra készülő SpaceShipTwo balesetében) a magáncégek űrkorszakának az alkonyát látták. Erről szerencsére szó sincs, de az biztos, hogy a rendszer teljes újrafelhasználhatósága, ami radikálisan lecsökkentené az űrállomás ellátásának költségeit, még hosszú folyamat lesz.
Elon Musk egyébként már többször jelezte, hogy mennyire összetett technológiai feladat ez, amivel egyelőre csak az ő cége, a SpaceX kísérletezik: kezdve a megközelítést és a leszállást vezérlő rendszerek bonyolultságával, folytatva azzal, hogy a rakétafokozatot mennyire megbonyolítja, hogy a hajtóművek és a burkolat köré még azokat a talpakat is oda kell építeni, amelyek földet éréskor egyenesen tartják a rakétát, és végezve azon egyszerű ténnyel, hogy ahhoz, hogy a visszatérés sikerüljön, a Falcon-9-esnek jóval több üzemanyagot kell magával vinnie, mint ha csak visszaesne a tengerbe. A második fokozat visszatérésekor, amely kétszáz kilométerél magasabbra emeli az űrhajót, ráadásul meg kell oldani a sűrűbb légkörbe való visszatéréshez a hővédelmet is.
A fő cél, az űrállomás ellátásának folytonossága azonban épp úgy megvalósult, mint ahogy biztató a repülés a Dragon jövője szempontjából is. Ez a teherűrhajó ötödik útja az ISS-re, a következő években a már szokásossá váló startok és a további izgalmas rakéta-visszatérési kísérletek mellett a fő feladata a Dragon új változatának a szolgálatba állítása, amely a későbbiekben űrhajósokat is vihet az állomásra, és amely ugyancsak újra felhasználhatóvá válik, ha nem a tengerre kell leszállnia, mint a mostani első sorozatnak. Ugyancsak fontos lépés lesz a fejlesztésben, ha a Dragonok már saját orientációs hajtóműveik és irányító rendszerük révén dokkolnak az ISS-hez, nem a robotkarral illesztik a helyére őket.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!