Szabotázs vagy műszaki hiba?
Az American Airlines ideiglenesen leállította összes Boeing 757-es gépét részletes átvizsgálás miatt a hét elején, miután az elmúlt napokban több járatának kellett műszaki problémák miatt megszakítania útját. Ráadásul a társaság a csőd elkerülésére bércsökkentést hajtott végre, szembekerülve így dolgozói egy részével. A történet a bíróság előtt folytatódik.
Az American Airlines október elején először nyolc, majd összesen 47 Boeing 757-estvont ki a forgalomból rövid időre, mivel három gépen is kilazultak üléssorok menet közben – az egyik esetnél az utasok még hátra is estek –, valamint egy negyedik gépnél a futóművel akadtak gondok. Szerencsére egyik esetnél sem történt személyi sérülés. Az AA még novemberben csődvédelmet kérő anyavállalata, az AMR azonnal belső vizsgálatot kért a kiemelten veszélyes esetek okainak kiderítésére. A történtek miatt a biztonságért felelős szakemberektől a még alaposabb ellenőrzést követelik meg.
A sorozatos műszaki meghibásodásokkal kapcsolatos első eset még szeptember 26-án történt: a légitársaság egy, a coloradoi Vail-ből Dallasba tartó járatán egyes üléssorok meglazulását jelezték. Négy nap múlva, szeptember 30-án az AA 685-ös, Bostonból Miamiba tartó járatának kellett New York JFK repterén kényszerleszállást végrehajtania, szintén az ülések kilazulása miatt. Másnap, október 1-jén a 443-as New York JFK–Miami járatnak kellett visszafordulnia, ismét ugyanazzal a gonddal. Ráadásul az ülésrögzítési problémákon kívül egy újabb, másfajta esemény is fokozta a helyzetet: október 2-án, kedden reggel a Dallasból St. Louis-ba tartó 1862-es járatnak kellett 10 perccel a felszállást követően visszafordulnia Dallasba és ott kényszerleszállást végrehajtania, mivel a futóműveket nem lehetett behúzni. A gép egyik utasa arról számolt be, hogy azt mondták nekik, készüljenek fel a kényszerleszállásra. Néhány utas viszont megkérdőjelezte a helyzet valódiságát: az American Airlines és a pilóták közötti munkaügyi ellentéteket látják az események mozgatórugójának.
A történtek kapcsán az FAA, az USA szövetségi légiközlekedési hatósága is hivatalos vizsgálatot indított el. A légitársaság szóvivőjének első, majd a légiközlekedési hatóság keddi nyilatkozata is megerősítette: a kezdeti belső vizsgálatok arra derítettek fényt, hogy számos gépen találtak rögzítési problémákat az ülések egy bizonyos típusú szorítókapcsainál. Az FAA a műszaki hiányosságokkal kapcsolatban azt a kérdést vetette fel, hogyan fordulhatott elő, hogy a közel húsz éve használt ülések csak úgy, szinte egyszerre kilazultak, valamint azt is hangsúlyozta, hogy a két gépen ráadásul a közelmúltban végeztek az ülések rögzítését is érintő karbantartást, mégis 5-6 napig repülhettek a hibás üléssorokkal. Az AA nyilatkozata szerint az üléseket a légitársaság karbantartói és a karbantartásért felelős cégek emberei szerelték be, és az esetek kizárólag műszaki hibára vezethetők vissza, semmiképp sem tekinthetők szabotázsnak. A virginiai központú Repülésbiztonsági Alapítvány vezetője szerint szándékosságra gyanakodni az üggyel kapcsolatban egyszerűen összeférhetetlen a repülési ágazattal.
A dallasi Forth Worth-bázisú légitársaságnak azonban a jelen ügynél korábbi súlyos gondjai is akadnak. Az AA még szeptemberben kezdte el csökkenteni pilótái bérét, majd járatok százait kellett törölnie, mivel egyre több pilóta kért a gépére kisebb karbantartást, vagy vett ki szabadságot, emiatt a társaság vezetése számos pilótát vádolt meg szándékos zavarkeltéssel. A szerelők közül is többen vesztették el állásukat a kiszervezések miatt. A munkaügyi nézeteltérések miatt az elmúlt napokban az American kétezernél is több járata szenvedett el késést, közel száz járatot kellett törölni, így a járatok csak 57 százaléka tudott menetrend szerint közlekedni.
Az American még májusban fordult a Nemzeti Közvetítő Szervezethez, hogy megakadályozza a személyszállításban dolgozók egy csoportjának szakszervezeti képviselőválasztását. Azonban a kerületi bíróság a választást már nem engedélyezte, mondván a Közvetítő Szervezet túllépte a hatáskörét a szavazás engedélyezésével. A szeptemberi események után a légitársaság szeptember 27-én kiadott közleményében arra figyelmeztette a pilóták szakszervezetét, hogy hivatalos lépéseket fog tenni, ha a szakszervezet nem biztosítja az American Airlines zökkenőmentes működését. Majd október 2-án már azt nyilatkozták, még aznap folytatni szeretnék a megrekedt tárgyalásokat, ami véget vethetne a két fél közti patthelyzetnek. Az AMR vezérigazgatója szerint is fontos lenne az intenzív tárgyalások mihamarabbi elkezdése, mivel a jelenleg fennálló helyzet egyaránt kihat az utasokra, a dolgozókra és a tulajdonosokra is.
A bírósági procedúra október 3-án újabb fordulatot vett. Az American elvesztette a szavazás megakadályozására indított pert, miután a szövetségi fellebbviteli bíróság visszautasította a légitársaság keresetét, hibásnak ítélve a korábbi kerületi ítéletet. A New Orleans-i Fellebbviteli Bíróság döntése érvényesnek ismerte el a nagyjából tízezer, az AA személyszállításánál dolgozó részvételével megtartott szakszervezeti szavazást. A már 15 éve szakszervezeti elismerésért küzdő személyszállítási dolgozóknak a döntés hatalmas eredmény, azonban az American számára hátrányt jelent, mivel a csőd elleni szerkezetátalakítás egyik lépése lett volna a dolgozók fizetésének csökkentése. A hordozó már a légiutas-kísérőkkel, szerelőkkel és egyéb dolgozókkal is folytatott tárgyalásokat a bérek csökkentéséről, sőt bírósági engedélyt kapott a pilóták munkaszerződésének felmondására.
Az AA szerda reggel kezdte el forgalomba visszaadni a tüzetesen átvizsgált gépeket, csütörtökön pedig már az összes 757-es újra a levegőbe emelkedhetett. Az Atmosphere Research Group utazási és légiközlekedési elemzője szerint viszont időbe fog telni, mire az American újra fel tudja építeni a belé vetett bizalmat.