Szervesfoszfát a kabinban: a Westgate-ügy folytatódik

iho   ·   2014.08.04. 11:15
westgate_cim

A független halottkémi jelentés megerősíti: a szerves foszfátokkal szennyezett levegő hozzájárult a British Airways másodpilótája halálához. Mint arról korábban beszámoltunk, a 43 éves korában elhunyt Richard Westgate ügye fordulópontot jelenthet abban a vitában, amely a repülőszemélyzetek egészségügyi biztonságáról jónéhány éve zajlik, és amelynek lényege, hogy az üzemeltetők és az állami hatóságok nem hajlandók elismerni a közvetlen ok-okozati kapcsolatot pilóták és légi utaskísérők megbetegedése és a repülőgép kabinjába kerülő szerves foszfát idegméreg-hatása között.

Westgate 1996-ban kezdte hivatásos repülő pályafutását, betegsége jelentkezéséig egészséges nemdohányzó fiatalember volt, brit siklóernyős bajnok. 2007-ben lett a British Airways pilótája, 2011-ben kellett végleg búcsút mondania a munkájától és 2012-ben halt meg, miután éveken át egyre komolyabb szimptómákkal kereste fel az orvosokat, de nem tudták pontosan diagnosztizálni a problémáját.

Richard Westgate<br>(fotó: Daily Mirror)

A kezdeti tünetek: fejfájás, memória-kiesés, végtagzsibbadás, egyre erősebben jelentkeztek, és miután Westgate nem kevesebb, mint 15 esetben próbálkozott Nagy-Britanniában azzal, hogy orvosi segítséget kapjon, 2011-ben egy amszterdami neurológushoz fordult, ezért a betegsége alakulását a végső stádiumig tudták követni.

A mostani kórboncnoki vizsgálatot végző hollandiai csoport, amely a szervesfoszfát-mérgezést a halálesethez hozzájáruló tényezőként jelölte meg, közben foglalkozik egy másik esettel is, egy 34 éves férfi légi utaskísérő hasonló tünetek mellett vesztette életét. Az orvoscsoport vezetője szerint annak ellenére bizonyítható az összefüggés a belélegzett szennyeződés és a két haláleset között, hogy egyikük karrierje során sem történt füsttel kapcsolatos rendkívüli esemény. A csoport vezetője, a szerves foszfátokkal foglalkozó nemzetközi szaktekintély úgy véli, hogy alacsony dózis is éppoly veszélyes lehet, mint az egyszeri, nagy dózisban kapott mérgezés, ha az illetőnek genetikai hajlama van a mérgezésre.

Mint azt korábbi cikkünkben is megírtuk, a szerves foszfátok a hajtóműtől elvezetett levegővel kerülhetnek a kabinba, ami a kondirendszert táplálja és fenntartja a túlnyomást. Ebbe a levegőbe keveredhet a hajtómű olajából származó forró gőz, amelyben már veszélyes vegyületek is lehetnek.

A két, most vizsgált esetben elhunyt férfiak családját képviselő ügyvéd szerint a most nyilvánosságra hozott halottkémi jelentés fordulatot jelent az ügyben, A British Airways azonban egyelőre nem akarja kommentálni a dokumentumot, egyedi esetként említve Westgate halálát, noha az ügyvéd szerint ötven hasonló esetet tartanak már számon. A BA ugyanakkor leszögezi, hogy a légitársaság számára továbbra is első az utasok és a légiszemélyzetek biztonsága, és ebben nem ismer kompromisszumot.

Az olykor ismeretlen eredetű füst miatti incidensek, kitérő repülőtéren való leszállások nem túl ritkák a légiközlekedésben. Ha ugyanis füstöt észlelnek a műszerek, az utasok vagy a kabinszemélyzet tagjai, akkor az előírások szerint a lehető leggyorsabban földet kell érni, függetlenül attól, tudják-e az eredetét, az okát.

Legutóbb, amint arról az Airportal információi nyomán mi is beszámoltunk, Ferihegy a múlt héten fogadott egy Újvidék felől visszatért Lufthansa A320-ast, amelynek személyzetét aztán egy budapesti kórház toxikológiai osztályára vittek kivizsgálásra. A brit repülésbiztonsági szervezet, a CAA szerint a világban hetente vagy öt alkalommal fordul elő, hogy a pilóták füst vagy valamiféle furcsa szag miatt felveszik az oxigénálarcukat, és 25 per zajlik mérgesgázokkal kapcsolatos kárpótlásokról.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek