Szétbontják a Szőke Tiszát

iho/hajózás   ·   2012.06.05. 09:19

Nem lehet megmenteni a Szőke Tiszát. Új hajóba építhetik kibontott kovácsoltvas korlátját vagy éppen egyedülálló gőzgépét. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal döntésére várnak. Ha eláll elővételi jogától, a felszámolási eljárás nyertese 4,8 millió forintért juthat hozzá a gőzöshöz – írja a Délmagyar.hu.

A hajótest rossz állapota miatt nem javasolja egyben megőrizni a szegedi Szőke Tisza gőzöst a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) által felkért szakértő, aki csak a közel százéves hajó bizonyos elemeinek védelmét ajánlja. Megírtuk: a Szőke Tisza a közelmúltban süllyedt meg a tápéi téli kikötőben, miután az olvadó jég benyomta a gőzhajó korrodálódott oldallemezét, és kajütablakain beömlött a víz. A felszámoló Csabaholding Kft. meghirdette a hajót eladásra. Felborulás ellen vassodronyokkal a parthoz rögzítették, a Tiszába félig elmerülve várja megmentőit az egykori szegedi gőzös.

– 4-500 tonnányi vasról lehet szó, a teljes hajóért egy vaskereskedéssel foglalkozó céggel együtt 4,8 millió forintot ajánlottunk – tájékoztatott a nyertes pályázat egyik résztvevője, Portás Csaba, a „Zoltán Gőzös” Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke. – A legfontosabb a gőzgép, ugyanis ilyen eszközt már nem gyártanak. Szeretnénk megmenteni a horgonycsörlőt, a fedélzeti kovácsoltvas korlátot, valamint a kormányművet is. A hajó vasszerkezetének 80–90 százaléka korrodált, az egykori bútorzatot már a leállításkor kiszerelték – mondta Portás Csaba. A Szőke Tisza újjáéledhet – legalábbis ezt állítja a hajómentő alapítvány elnöke.

A teremgőzös – a Szőke Tiszára megszólalásig hasonlító – angol Medway Queen hajótestére 2006-ban 1,8 millió fontot (mai árfolyamon mintegy 680 millió forint) költöttek. Az eredeti elemeit beépítve egy teljesen új hajót építenek, így mentve meg a Medway Queent. A felújítást a hajó honlapján webkamerán is lehet követni.

– Az eredetinél nagyobb, de arra teljesen hasonlító, a Dunán közlekedő szállodahajóba szerelnénk a megmentett részeket – fogalmazott.

– A Szőke Tisza sorsát befolyásoló következő lépést az állam teheti meg: el kell dönteni, hogy él vagy sem a hajóra vonatkozó elővételi jogával. Ezt akkor tudja megtenni, ha a felszámoló elküldi ajánlati felhívását a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalnak – tudta meg a lap Balogh Tamástól, a TIT – Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnökétől.

– Amennyiben a hivatal nem él ezzel a jogával, a felszámolási eljárásban nyertes ajánlattevőké a hajó, akik bontani szeretnék, ám egyes részeit kiemelnék, hogy később egy, a Szőke Tiszára emlékeztető új hajóba építsék be. A KÖH közölte: amint megkapják az elővásárlás kérelmét, legfeljebb 30 napon belül döntenek.

Az interneten elérhető színesfémhulladék-árlisták szerint egy kiló vas legalább 60 forintot ér. A Szőke Tiszában pedig a felmérés szerint több száz tonna hasznos fém található, amely 12–24 millió forintot érhet.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.