Tíz méterre a nagyoktól
Az IVAO Hungary születésnapja megünneplését csakis Lisztferihegy egy egész napos forgalmának szimulálása jelentheti. Mind a számítógépes repülőtérre érkező és onnan induló pilóták, mind az irányítók valódi emberek, virtuális szerepkörben. S hogy ez nem csak játék, arról Veres Csaba, az IVAO Hungary vezetőségi tagja árult el kulisszatitkokat. Nem véletlenül támogatja már két esztendeje, 2009 óta a HungaroControl Zrt. és a Budapest Airport Zrt. az IVAO magyar „részlegét”: van már olyan légiirányító, aki pályáját otthon, a számítógépe előtt, virtuális légiirányítóként kezdte. Sőt nem feledte el gyökereit sem: szabadidejében továbbra is az IVAO-nál irányít. A feleség vagy a barátnő véleményéről nincsenek információk.
A virtuális repülés arra épül, hogy sikerüljön megszerettetni a repülés világát mindazokkal a fiatalokkal, gyerekekkel, akik nem dolgoznak még. És ha ez sikerül, legyen szó akár irányítói vagy pilótaoldalról, akkor már nem lehetetlen, hogy később, 5-10 év múlva már igazi légiirányítóként vagy első tisztként kezdhetik meg felnőttkarrierjüket. Ehhez nyújt próbapályát a számítógépes szimuláció világa.
Ebben partner persze a magyar IVAO-divízió is, hiszen a számítógépen (és persze pilótaként a Flight Simulator-sorozat egy programján) kívül csak az internetről letölthető szoftverek szükségesek. A tagság ugyanis teljesen költség- és díjmentes. A tagok száma mára elérte a 700 főt (ezzel Magyarország az 5–7. helyen áll), ebből aktívan 400-450 fő repül vagy irányít.
A hét évvel ezelőtti indulás után a divízió folyamatosan növekedett, napról napra, évről évre egyre nagyobb és jobb lett, egyre több tagot vettek fel. A fejlődés mérföldköve volt a 2009-es év a már említett támogatás megérkeztével. Az együttműködésnek talán az eddigi legizgalmasabb megjelenése a születésnapi rendezvények helyszíne. Az élethűség jegyében tavaly, Ferihegy 60 éves születésnapját is ünnepelve a repülőtérről, a Budapest Airport Zrt. oktatási terméből irányították a résztvevőket, míg idén sikerült olyan közel elhelyezni a monitorokat az igazi légiirányítókhoz, amilyen közel csak lehet: egyemeletnyire, légvonalban úgy 10 méterre.
2011-ben tehát az Igló utcai épületbe, a magyar légiirányítás fellegvárába volt hivatalos a rendezvényt lebonyolítók népes csapata. Itt a számítógépes munkaállomások mellett a vendéglátók jóvoltából enni- és innivaló is várta az irányítókat és a látogatókat, hiszen hosszú az a huszonnégy óra. Nagyon sokat jelent a kollégáknak az, hogy ide jöhettek és nem egy bérelt számítástechnikai osztályterem várja őket. Egészen más innen irányítani a virtuális repülőket, komolyan is veszik magukat, tette hozzá Veres Csaba.
A 24 óra alatt a virtuális Lisztferihegyen minden pozíciót (torony, gurítás, közel- és távolkörzet) betöltenek és számos kisebb magyar repülőtér is csatlakozik az eseményhez saját irányítóval, hosszabb-rövidebb ideig. A szervezők igyekeztek minél jobban „lefedni” az országot az IVAO online rendszerében. Az alkalmazott eljárások, az időjárás mind-mind valósak: egy program segítségével a METAR és TAF táviratok is mindig pontosan a lisztferihegyi időjárási helyzetet tükrözik, valósak a szél- és hátszélkomponensek. Az irányítók mögött mint a valódi életben, ugyanúgy egy supervisor, felelős vezető irányító dolgozik. A szakember folyamatosan figyeli és követi az eredményeket, és ha kell, segít az elkövetett hibák kijavításában is. Ez is egyfajta oktatás, hiszen az ilyen rendezvények is segítik azt, hogy ha valaki a légiirányítói pályát választaná, már itt megtanuljon olyan információkat, eljárásokat, megtanulja a szabatos angol fóniát (rádiózást), melyeket már így nem az iskolapadban kell bemagolnia. És persze itt is kiszűrhető, hogy kit érdemes bíztatni a megfelelő pályaválasztásra.
Persze az irányítók mellett pilótákra is szükség van. A napi lisztferihegyi forgalom pontos összeállítását a repülőtér jóvoltából sikerült megoldani szombat reggel kilenc órától vasárnap reggel kilencig. Ezt a táblázatot az interneten foglalási rendszerként üzemeltették, és az érkezések-indulások közel 65-70 százalékát le is foglalták a jelentkezők. Megkötés azonban nincs: bárki, aki szeretne valahonnan valahova repülni, és az útvonal nincs az előre meghirdetett foglalási rendszerben, szintén teljes kiszolgálást kap.
Tavaly 24 óra alatt 586 légi járműves forgalmat bonyolítottak, 2009-ben ez a szám még csak 480 volt. A szervezők szerint ha idén is sikerül 500–600 közötti légi járművet kiszolgálni egy nap alatt, az már egy nagyon jó mutatónak számítana.