Tragédia a Jáva-tenger felett: eltűnt egy A320-as

iho   ·   2014.12.28. 06:24
cim

A meteorológiai adatok megerősítették, hogy a gép eltűnésének körzetében igen erős zivatartevékenység volt, az átlagosnál is veszélyesebb úgynevezett szupercellákkal, amelyekben a szél erőssége meghaladhatja a száz kilométert óránként, jégeső alakulhat, a felhők magassága pedig szokatlanul magas. A friss jelentések és a légitársaság közleményei is azt tartalmazzk, hogy az A320-as pilótája kifejezetten időjárási okokból, egy zivatargóc elkerülése érdekében kért a szokásos útvonalhoz képest eltérést, és azt, hogy 320-as repülési szintről 380-ra emelkedjenek.

A gyártó Airbus közleményben jelezte, részt vesz a baleset körülményeinek tisztázásában. Az eltűnt 320-as a 3648-as gyártási számú gép volt, CFM-56-os hajtóművekkel, forgalomba állítása, 2008 októbere óta vagy 13600 járatot repült és 23 ezer órát teljesített.

A CNN adásában egy szakértő az Air France A330-asának 2009-ben történt katasztrófájára utalt, amikoris az események láncolatát, ugyancsak viharzónában, az Atlanti-óceán fölött egy a sebességmérésre szolgáló műszer, a Pitot-cső eljegesedése indította el.

Korábban írtuk:

A diszkont légitársaság indonéziai vállalatának PK-AXC lajstromjelű A320-asa Surabaya Juanda repülőteréről történt felszállása után, a Jáva-tenger felett tűnt el a radarernyőkről. Hivatalosan akkor jelentették be a QZ-8501-es járat eltűnését, amikor a gépen lévő üzemanyagnak már el kellett fogynia akkor is, ha az A320-as a levegőben lett volna. Az AvHerald szerint az eltűnés Pulau Belitung szigete előtt mintegy 80 mérfölddel lehetett, a körzetben erős vihartevékenység volt.

Flightradar-screenshot a gép repüléséről az eltűnéséig

Közben megjelent az utaslista is, amely szerint 138 felnőtt, 16 gyermek és egy csecsemő volt a fedélzeten. A hozzátartozók megjelentek Szingapúr Changi repülőterén.A gépen hétfőnyi személyzet repült, két pilóta és öt utaskísérő.

A légitársaság a twetteren erősítette meg a hírt. A BBC első információi szerint a gép Indonéziából Szingapúr felé tartott, amikor Dzsakartával elveszítette a rádiókapcsolatot a Kalimatan és Jáva szigetek között mindössze nyolc perccel a felszállás után - írja a detik.com az indonéz közlekedési minisztérium szóvivőjét idézve. A későbbi jelentések ettől eltérően úgy szóltak, hogy a gép kb. 44 percet töltött a levegőben, amíg megszakadt vele a kapcsolat.

Az indonéz sajtó jelentése szerint 162 ember volt az Airbus A320-200-as fedélzetén, ebből hat külföldi, három dél-koreai, egy brit, egy maláj és egy szingapúri, a többi utas indonéz volt. Egy meg nem nevezett hivatalos személy információi szerint a repülőgép pilótája szokatlan útvonalra kért engedélyt, mielőtt elveszítette a kapcsolatot a hatóságokkal.

Két C-130-as áll készenlétben Bangka Belitungban, hogy segítse a kutatási és mentési munkálatokat.

A légitársaság időközben megjelent közleménye szerint a gép kapitányának 6100, az első tisztnek 2275 repült órája volt. A gépen legutóbbi betervezett karbantartása novemberben történt.

A társaság több mint 150 A320-as gépet üzemeltet és több mint 200 szerepel a rendelési listáján. Az AirAsia 2001-ben alakult, de az elmúlt néhány év hozta meg az igazán dinamikus fejlődést a számára. Évente 50 millió utast szállít, meglehetősen jó biztonsági mutatók mellett.

Tenger felett legutóbb 2007-ben tűnt el repülőgép Indonéziában: az azóta megszűnt AdamAir Boeing 737-400-asával, amely ugyancsak Surabayáról indult belföldi járat teljesítésére, 2007 január elsején utazómagasságon vesztették el a kapcsolatot az irányítók. A gép roncsait majd két héttel később találták meg, az adat- és hangrögzítőt több mint fél év múlva hozták felszínre, ezek segítségével derítették ki, hogy a személyzet ténykedése és a robotpilóta véletlen kikapcsolása vezetett a gép tengerbe zuhanásához.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek