Új helikopterek német kommandósoknak

iho   ·   2015.12.15. 16:15
cim

Az átadott első gépek egyike

Átadta az Airbus Helicopters az első két H14M típusú többfeladatú könnyű helikoptert a Bundeswehrnek. A helikoptereket a Kommando Spezialkräfte (KSK), vagyis a német hadsereg speciális alakulata használja majd Laupheim bázissal. A Bundeswehr, a H145M első vásárlója tizenöt példányt rendelt ebből a típusból, adja hírül a gyártó közleménye.

Az átadáskor az Airbus Helicopters németországi vezérigazgatója egyrészt arról beszélt, hogy manapság igen kemény kihívásokat jelent a katonai szolgálatra alkalmas gépek gyártása, másrészt arról, ehhez képest a gépeket a vállalt határidőre és a rögzített költséghatáron belül adják át. „A szerződés aláírásától az első átadásokig mindössze két év telt el, ez a projekt jó példája a Bundeswehr, a hatóságok és az ipar hatékony együttműködésének” – tette hozzá.

Modern digitális rendszerek könnyítik a pilóták dolgát

A H145M, a polgári H145 katonai változata 2014 nyarán állt először szolgálatba, azóta az első üzemeltetőknél a gép már túljutott a tízezer repült órán. A helikopter maximális felszálló súlya 3,7 tonna. A H145M sokféle katonai művelet végrehajtására alkalmas, beleértve a szállítást, a felderítést, a kutató-mentő és a fegyveres felderítő valamint a sebesültszállító feladatokat. A Bundeswehr H145M gépeit a gyorsköteles földet érési rendszerrel is felszerelik a katonák számára, ezen kívül teherhorog, fegyverzet számára kialakított felfüggesztési pontok, ajtóba szerelhető gépfegyver, páncélozás és elektronikus védelmi rendszer nyújt új képességeket a KSK különleges műveleteinek végrehajtásához, hangzik a gyártó ismertetője.

A gép egyaránt alkalmas nappali és éjszakai bevetésre, ugyancsak használható nehéz meteorológiai körülmények és terepviszonyok között is. Felszereltségének része a sisakcélzó és kivetítő, valamint az önzáró üzemanyagtartály. A H145M két Turbomeca Arriel 2E hajtómű digitális vezérlést kapott (FADEC). Alacsony zajszintje révén a H145M az egyik legcsendesebb helikopter a kategóriájában.

Kemény követelmények kemény körülményekre

Ugyancsak rendelkezik a gép a Helionix digitális avionikai rendszerrel, beleértve a négycsatornás robotpilótát, amit az Airbus Helicopters maga fejlesztett. A Helionix a bevetés során a pilótát intelligens rendszere révén a megfelelő információkkal, a megfelelő időben látja el, ezzel is csökkentve a személyzet munkaterhelését.

A Bundeswehr hét évre szóló átfogó szerződést írt alá a gépek műszaki hátterének biztosításáról. Az Airbus Helicopters feladata a karbantartási és javítási tevékenység ellenőrzése és végrehajtása, az alkatrészellátás és a gépek repülőképességének fenntartása.

A társtípus, a Lakota amerikai szolgálatban

Az Airbus Helicopters arra emlékeztet, hogy az Egyesült Államok hadserege ennek a típusnak az UH-72A Lakota változatából 427(!) helikoptert rendelt hadműveleti és kiképzési célokra. Ezeket a gépeket teljes számban határidőre és a szerződött áron szállították le. Az UH-72A átlag több mint 94 százalékos készültségi arányt ért el, írja az európai gyártó.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek