Világszenzáció Wonsanban: észak-koreai légifesztivál!

iho   ·   2016.10.02. 08:45
cim

Wonsan reptere általában csendes...

Már hetekkel a nagy show előtt bejárta a hír a globális aviatikai cyberteret, hogy Észak-Korea repülőnapot szervez. Amit sokan úgy tálaltak, hogy ez lesz az első airshow a világtól elzárt kommunista ország történetében, ami persze nagy tévedés, portálunk is beszámolt a 2014-ben rendezett nagy bemutatóról, más kérdés, hogy annak közönsége kicsit szűkebb volt, az állam és a légierő vezetői és családtagjai lehettek jelen, nem beszélve az atyai vezetőről, sőt, Kim Dzsong Un akkor értékes szakmai tanácsokat is adott a résztvevő pilótáknak.

...de erre a két napra benépesült

Ő ezúttal nem volt jelen, viszont a szervezők láthatóan számítottak a világ figyelmére, ugyanis igazi látványos weboldalt nyitottak az esemény előkészítéseképp, és ezen invitálták a nyugati fizető nézőket is. Innen lehetett tudni például, hogy az egyetlen lehetséges útvonal a show-ra Pekingen keresztül vezetett, ahol az Air Koyo légitársaság gépeire (köztük „a modern Tu-204-esre” kellett átszállni, majd Phenjanban, Észak-Korea fővárosában egy másik járattal lehetett átrepülni a helyszínre, a lehetséges típusok önmagukban is vonzóak voltak, az An-24-es mellett Il-62-es és Tu-154-es volt beállítva a mintegy félórás repülésre Wonsanig.

Az Air Koryo egyik gyöngyszeme, a nálunk is imádott Il-18-as

Itt érdemes elmondani, hogy – amint portálunk erről is írt –  a koreai kikötőváros Kalma nevű, szupermodern légikikötője tavaly még a szellemrepterek kategóriában szerepelt, merthogy láthatóan elkészült ugyan, és a terminálépület meg a torony együttese valóban szemrevalóra sikeredett, de egyelőre komoly forgalom nincs arrafelé, pedig annak ellenére, hogy a hírek szerint a repteret a hadsereg építette, valójában jelentős turistaforgalmat remélnek az északiak idevonzani. Egyébként láthatóan a mostani airshow-t is ennek jegyében alakították, beleértve a kísérő rendezvényeket a városban, például a nagy táncos összejövetelt, nem beszélve a virágkosarak elhelyezéséről Kim Dzsong Un és Kim Ir Szen szobrának talpazatánál.

A hivatalos koreai televízió beszámolójában ezért láthatunk a repülőgépek mellett ilyen típusú, mármint táncos és virágos mozzanatokat is.

Persze portálunk olvasóit azért nyilván elsősorban az érdekli, mi zajlott a repülőtéren: nos ismét egy gyönyörű időutazás, a mifelénk már alig-alig látható, de sokak számára oly kedves katonai és polgári repülőeszközök felvonultatása. A Koryo flottájából először az Il-18-as majd a Tu-134-es repült, de a levegőben és a földön is megcsodálhatták az ugyancsak lelkes nézők a Tu-154-est, az Il-62-est és az Il-76-ost is.

21-esek szoros kötelékben

A katonai gépek közül szép hármas köteléket repültek Szu-25-ösök, szólóban hasította az eget egy MiG-29-es, és ami különösen látványosra sikerült, a nagysebességű alacsony áthúzásokkal és különösen az egyik gép leszállásával, a MiG-21-es géppár, amelynek külön érdekessége volt, hogy a gyönyörű deltát csinos hölgyek (bocsánat, elvtársnők) repülték.

Az egyik gép több mint határozott földetérése

Az airshow hangulatát a tízperces összeállítás végefelé érzékelhetjük, amikor a zene, a lelkes kommentátorok és a lelkesen üdvrivalgó közönség hangját nem nyomják el a hajtóművek, mert a zászlós ejtőernyősök suhannak halkan a föld felé, köztük egy-két tandem-ugró, aki láthatóan egy-egy nyugat-európai urat hoz magához kötve.

A 21-esek pilótái

Nos a történet valószínűleg úgy magyarázható, hogy az airshow előkészítésében részt vett annak a Londonban székelő utazási irodának a vezetője is, amely a sokak számára vonzó észak-koreai turistautakat szervezi, nyilván ennek az irodának a révén utazhattak most is repülésimádók Wonsanba és próbálhatták ki akár a tandem-ugrást épp a kommunista államban.

Apropó külföldi résztvevők: sokaknak okozott fejtörést az airshow bemutatói közül az a pazar négyesfogat, amit apró de annál mozgékonyabb helikopterek alkottak, nos nem volt nehéz ráismerni a nálunk is kedvelt, az RSZ-nél használt és a rendőrségnél most is szolgáló MD-500-asokra. A kizárólag orosz technikát felvonultató légishow típusaihoz képest ezek nem is egyszerűen nyugati, hanem ráadásul egyenesen az imperialista Egyesült Államokból származó gépek.

A kakukktojás amerikai típus, az MD-500-as bemutató közben

Nos, források szerint a helikopterek még a nyolcvanas években kerültek Észak-Koreába: a már akkor is bőven létező embargó kijátszásával, civil gépekként vették meg őket, majd még hatvan példányt szereltek fel tankelhárító és egyéb fegyverzettel.

A videókon  fel- és leszálláskor látható erős por egyébként azt jelzi, ezt a ragyogó repteret továbbra is még elég ritkán használják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek