Vulkánihamu-detektor: sikeres vizsga

iho/repülés   ·   2011.12.17. 17:00
airportal_easyjet_cimlap

Két héten át sikerrel tesztelték a szicíliai Etna vulkánnál azt a vulkánihamu-detektort, amelyet az easyJet a Nicarnica Aviationnel közösen fejlesztett ki. Így akár már a nyáron forgalomba kerülhet az Avoid technológia, amellyel egy esetleges vulkánkitörés esetén elkerülhető lesz a forgalmi fennakadás a légtérben.

Kitör az Etna

Egy évvel azután, hogy az izlandi vulkáni hamufelhő öt napra megbénította Európa légterét, az easyJet elsőként tett lépést arra, hogy továbbfejlessze a hamudetektor-technológiát. A fejlesztés eredményeként most két héten keresztül Európa legaktívabb vulkánja, a szicíliai Etna felett tesztelték az Avoidot: minél nagyobb területen, különböző magasságban, távolságban és időjárási feltételek között mérték a hamu koncentrációját a levegőben. „A kísérletek bizonyították, hogy az Avoid megbízhatóan deríti fel a vulkán által kibocsátott hamufelhőt, így a pilóták biztonságosan navigálhatták a gépet” – mondta dr. Fred Prata, a Nicarnia Aviation tudósa.

Vulkanológusok azt jósolják, hogy a következő kitörés az izlandi Katla vulkánnál várható, ami számításaik szerint akár tízszer nagyobb lehet az Eyjafjallajökull vagy a Grimsvötn kitörésénél. Az Avoidon dolgozó szakemberek ezért is sürgetik a technológia mielőbbi forgalomba helyezését. „Biztos technológia hiányában az elmúlt két évben több ezer járatot kellett törölni a vulkáni hamufelhő miatt. Az új technológiával azonban pontosan fel lehetne mérni nemcsak a hamufelhő szétáramlását, hanem a koncentrációját is” – hangsúlyozta Ian Davis, az easyJet vezető mérnöke.



Az Avoid-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel. Ezek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányítóközpontnak. E képek alapján a pilóták kb. 1500 és 15 ezer méter közötti magasságban akár 100 kilométeres távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.

A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz hasonló elven működik. A légiforgalmi irányító központ az Avoid technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejű adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésű területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.

A projekt következő lépéseként az easyJet megállapodott az Airbusszal az Avoid közös teszteléséről, továbbá folyamatban van az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél (EASA) a technológia hitelesítése. A légitársaság arra törekszik, hogy már 2012 nyarán felhelyezhesse gépeire a technológiát, ezzel minimalizálva a jövőbeni, vulkánkitörés okozta járatkimaradásokat.

Forrás: AIRportal

Kapcsolódó hírek