15 ezer cargojárat kell tízmilliárdnyi vakcina elosztásához

iho/repülés   ·   2020.09.11. 12:00
P1220183

Hogyan lehet garantálni, hogy hűtve maradjon az oltóanyag? Megint be kell vetni az utasszállítókat?

A világ eddigi legnagyobb, legátfogóbb logisztikai hadműveletére kell felkészülni, figyelmeztet a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség. Az IATA közleménye szerint „8000 teherszállító Boeing 747-esnek megfelelő légi kapacitás szükséges” ahhoz, hogy a COVID-járvány visszaszorításához szükséges vakcinamennyiséget sikerüljön a rendeltetési helyekre szállítani. A címlapokra persze sokszor félreérthető megfogalmazás került, természetesen nincs nyolcezer cargo-Jumbo forgalomban, de nem is kell ennyi egyszerre: a feladat épp az, hogy sikerüljön a rendelkezésre álló géppark révén mindenhová eljuttatni az oltóanyagot.   

Pontosabb talán a DHL megfogalmazása, a nemzetközi fuvarozó 15 ezer cargo-járatra, 200 ezer palettányi mennyiségre számít. Tízmilliárdnyi szérumról van szó, ráadásul ez a szám azon alapul, hogy egy ember egyszer kap az oltásból, holott van olyan vakcina, amelynek a beadását ismételni kell.

Az biztos, és mindkét fontos forrás is említi, hogy alapos előkészítés szükséges az oltóanyagok szállításának megtervezéséhez, végrehajtásához.

A légiközlekedés számára ez kiemelt feladat, a DHL szerkesztőségünkhöz eljuttatott tanulmánya arra figyelmeztet, hogy Afrika és Délkelet-Ázsia jelentős részén más, például szárazföldi szállítás alig-alig jöhet szóba, egyrészt a vakcinák kezelésének speciális igényei, másrészt a lezárt és normál helyzetben is nehezen átjárható határok miatt.

A DHL anyagában az egyik adat jelzi, mi teszi ezt a hatalmas logisztikai feladatot még nehezebbé, jelesül, hogy a vakcinaszállításhoz egyben 15 millió hűtődoboz szükséges. Az oltóanyag hőmérséklete ugyanis a repülés, szállítás közben sem emelkedhet 2-8 fok fölé. Portálunk kérdésére Szüle Zsolt kapitány, aki teherszállító 747-esekkel dolgozik, elmondta:

a dedikált cargogépek mindenképp alkalmasak arra, hogy a teherteret hűtve tartsák, sőt, már rakodás előtt beindíthatják a hűtést, hogy a kényes rakomány már megfelelő hőmérsékletű tehertérbe kerüljön, ami még akkor sem melegszik fel, ha a nagy tehertérajtó még nyitva van.

Mint jelezte, a cargotársaságok elég sűrűn szállítanak különféle gyógyszeripari termékeket, tehát számukra ez a feladat nem lesz szokatlan.

Kérdés, hogy a „hadműveletben” bevetésre kerülő utasszállítók utastere lehűthető-e ennyire, a válasz feltehetően igen, hiszen ezek a gépek is amúgy rendkívül hideg környezetben repülnek, amikor elérik az utazómagasságot. A gépeknek a padlószint alatti cargoterében is szabályozható a hőmérséklet. Egyébként gyanítható, hogy ilyen szállítás esetén főszerepet kapnak a hűtődobozok, és az is biztos, hogy az iparnak hatalmas mennyiségű szárazjég előállításával is fel kell készülnie. Vannak olyan oltóanyagok is, amelyek ennél sokkal alacsonyabb hőmérséklet közepette maradnak csak hatásosak, ezek szállítása speciális feladat lesz, speciálisan felkészített gépekkel. Döntő az is, hogy a repülőtereken, kikötőkben, logisztikai központokban lesz-e elég hűtötttároló-kapacitás a vakcinák fogadására, de a DHL olyan alapvető mozzanatokat is említ, hogy a rakodáshoz kesztyűt kell használni ott is, ahol egyébként a rakodók ezt egyáltalán nem szokták.

A légiipar számára a járvány első hónapjai már feladták a leckét, és az érintettek meglehetősen jól vizsgáztak, egyebek mellett azzal, hogy az amúgy is visszaeső utasforgalomból kivont gépek egy részét átállították az egészségügyi felszerelések, maszkok, lélegeztetőgépek, védőruhák szállítására. A légitársaságok között akadt, amely közben megkezdte az így teherszállításra átállított gépek visszaterelését a szokásos utasforgalomba, például azzal, hogy visszaszerelték a kabinokba a korábban kivett széksorokat.

A jelek szerint azonban most ismét megfordul a folyamat, a határzárak a járvány új hulláma következtében ismét visszavetik az utasforgalmat, és megint szükségessé válhat az utasszállítókat cargofeladatokra bevetni.

Feltételezhető, hogy magyar részről a kormány döntése az Airbus A330-200F teherszállító beszerzéséről összefügghet a járvány eme újabb fejezetével is, a védőfelszerelések szállításának lecsengése után hasznos lehet a méretes cargogép bevetése, ha majd a már most lekötött vakcinamennyiséget kell Magyarországra hozni.

Tegyük hozzá, a vakcinák szállítására nem kell egyszerre bevetni minden kapacitást, tehát az ijesztő számokat is úgy kell kezelni, hogy időben a repüléseket, szállításokat el lehet osztani, de épp ezért lenne szükség arra, hogy a kormányok globális hálózatban próbáljanak tervezni, koordináltan, legalább kontinensszinten. Érdemes emlékeztetni arra, hogy a légiipar részéről a legsúlyosabb kritika az államok felé épp az volt, hogy még az unióban sem sikerült összehangolni a légiközlekedést alapvetően befolyásoló intézkedéseket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Rádupláz a ČD Cargo

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.03.27. 18:45

Tíz Traxx 3 MS típusú mozdonya már van a cseh teherszállítási vasúttársaságnak, most még tízet rendelnek. Csehországban így jövőre már harmincöt Bombardier gép cirkál majd.