37-es vonal: ahol 2020-ban még egy olimpiai bajnok vízilabdás center is vasútfotózott

György-Dávid Valentin   ·   2020.12.31. 15:00
03_37-es_vonal_2020-as_allapotjelentese

A Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonalat mindig is egyfajta kettősség jellemezte. 1893. október 24-ei megnyitása mérföldkőnek számított Belső-Somogy fejlődésének szempontjából, hiszen a személyszállításon túl a helyben termelt jelentős mennyiségű mezőgazdasági termék elszállítását jelentősen megkönnyítette. Ellenlábasok már akkor is akadtak, hiszen jónéhány földesúr nem engedte, hogy a vasút kettészelje birtokát, ez is hozzájárult a személyforgalom szempontjából kedvezőtlen vonalvezetéshez, hiszen a vasút al egtöbb általa érintett település határában fut, jelentős távolságra azok központjától. Lássuk, milyen volt a vonal élete ebben az évben!

A vasútvonalon 2009. december 13. óta szünetel a menetrend szerinti személyszállítás. Balatonkeresztúr állomáson azóta is megmaradt a 24 órás szolgálat, Marcaliban pedig minden nap reggel hét és este hét óra között van forgalmi szolgálat. Marcali Somogy megye legnagyobb teherforgalmat bonyolító állomásainak egyike, rendszeresen érkeznek műtrágya irányvonatok az IKR iparvágányára a szlovákiai Duslóból. Az input anyag szilárd formában ömlesztve és zsákolva, valamint folyékony formában is érkezik, ezért változatos összeállítású szerelvények szoktak közlekedni a legkülönfélébb rail cargós és magánvasúti dízelmozdonyokkal. Heti rendszerességgel öt–tíz fával megrakott Eas-kocsit is feladnak. A kiszolgálás keddenként, csütörtökönként, eseti jelleggel szombati napokon esedékes. Marcali mellett már csak Böhönyén van vagonfeladás, fát rakodnak szezonális jelleggel.

Csörgős különvonat Böhönyén október 24-én (fotó: Szőcsényi Gábor)

Ez év februárjától a somogyszobi pft-csapat nagy lendülettel vágott bele pályakarbantartási feladatokba, amelyhez segítségül a 008-as, békéscsabai Lencse (az UFDJ, vagyis univerzális forgóvázas darus jármű főkonstruktőre, Lencse József után kapta a Lencse nevet) érkezett. Marcali és Mesztegnyő között egy négy kilométeres szakaszon több száz, a dél-balatoni vasútvonal felújítása során kibontott, de még jó állapotú használt vasbetonaljat építettek be. Mesztegnyő és Böhönye között használt vasbetonaljakat és új talpfákat használtak fel. Több szakaszon síneket is cseréltek, kotrógép segítségével pedig helyenként rendezték a töltést, és tisztították a párhuzamosan futó vízelvezető árkokat. Gépi eszközök igénybevételével látványos űrszelvény tisztítást is végeztek.

Indulás Marcaliból február 10-én (fotó: Béges Zoltán)

Május 28-án elvégezték az év első vonalmérését. Az FMK-004-es mérőkocsit a jármű motorikus problémája miatt az MDa 3017-es előfogatolta. Nem sokkal később vegyszeres gyomirtást is végeztek, ezúttal egy Unimog segítségével. Kéthely megálló-rakodóhelyen évtizedekkel korábban felszedték az I. számú vágányt, amelyet annak idején rakódásra használtak. A bent maradt váltókat az idei nyár elején bontotta ki a somogyszobi pályafenntartás. A váltók helyére folyóvágányt építettek be.

Mesztegnyőnél június 19-én (a szerző felvételei)

Mint emlékezetes, július 25-én özönvízszerű eső zúdult a vasútvonal középső és déli szakaszára. Az egyes helyi mérések szerint 220 millimétert meghaladó csapadékmennyiség a kisebb sérüléseket is figyelembe véve, több mint harminc helyen okozott kárt a tizenegy kilométeres Böhönye–Segesd szakaszon. A leglátványosabb kár az egykori felsőbogátpusztai megállóhely mellett keletkezett, ahol a medréből kilépő Rinya-patak egy hozzávetőlegesen száz méteres szakaszon teljesen elmosta a több méter magas vasúti töltést. A böhönyei Rinya-híd a 41-es vasútvonal belegi szakaszához hasonlóan megsüllyedt és használhatatlan lett. Böhönye és Felsőbogátpuszta között a pálya lejtéséből adódóan több helyen tört magának utat a szántóföldekről lezúduló víz, és hol a töltést mosta el, hol pedig egész vasbetonaljakat és talpfákat ragadott magával, és rakott le több méterrel arrébb.

Felsőbogátpusztánál július 26-án

Szeptember 23-án újra mérővonat közlekedett a vasútvonalon. A reggeli órákban bemérték a hét kilométeres Somogyszob–Segesd vonalszakaszt, majd az M40 209+FMK-004 szerelvény a 30-as vonalon ment fel Balatonszentgyörgyre, ahonnan a nagy kerülő miatt csak késő délután ért le a menet Böhönyére.

Mérővonat Böhönyén szeptember 23-án

Egy hónappal később, október 24-én a már hagyományosnak mondható emlékvonatozás kavarta fel a csendes mindennapokat. Az esemény a kezdetek óta nagy népszerűségnek örvend, évről-évre több utas és vasútfotós látogat el az eseményre. Az idei már sorozatban a harmadik emlékvonatozás volt a vasútvonal életében, a nem várt körülmények miatt pedig az eddig megszokott Somogyszob–Balatonszentgyörgy–Somogyszob kör helyett egy Budapest-Kelenföldről induló, Székesfehérvár–Siófok–Fonyód–Balatonszentgyörgy–Böhönye és vissza útvonalon közlekedő vonattal lepték meg a szervezők (főszervező és ötletgazda: e sorok írója) az érdeklődőket. A 418 149 (ex. M41 2149) pályaszámú Csörgő öt halberstadti kocsival zúgott végig az őszi színekbe öltözött dél-balatoni vasútvonalon, majd húsz kilométer per órás engedélyezett legnagyobb sebességgel barangolta be a belső-somogyi szárnyvonalat. Az esemény különlegességét az adja, hogy a szünetelő személyforgalmú vasútvonalon történő utazás nyújtotta élményen túl Balatonszentgyörgy, Mesztegnyő és Böhönye települések idén is helyi, jellegzetes ételekkel és italokkal, valamint műsorral kedveskedtek az érdeklődőknek. Idén még sztárvendég is érkezett, Badár Sándor, Karinthy-gyűrűs színész, humorista személyében, aki a böhönyei vasútállomás előtti téren felállított színpadon adott negyven perces stand-up comedy műsort.

Badár Sándor böhönyei műsora (fotó: Bogdán László)

A Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonalat sokszor temették már, de mindig képes volt a feltámadásra. A 2009/2010-es menetrendváltással nem csak a személyforgalmat, hanem a mesztegnyői árufuvarozást is felfüggesztette a vasúttársaság. A leromló pályaviszonyok miatt nem sokkal később a Böhönye–Mesztegnyő vonalszakaszt ki is zárták a forgalomból, bár ez nem befolyásolta az akkori teherszállítási viszonyokat, hiszen Böhönyét mindig is Somogyszob felől, Marcalit pedig Balatonszentgyörgy felől szolgálták ki. Később, 2014-ben és 2015-ben az egykori mesztegnyői TIG iparvágányon felélesztették a gabonaszállítást, és Marcalin keresztül több irányvonat közlekedett, a vonatokat remot Szergejek továbbították. Ezzel párhuzamosan a Böhönye–Mesztegnyő vonalszakaszt is helyreállították, hiszen a dél-balatoni vasútvonalon végzett pályafelújítás miatt Marcalit csak Somogyszob felől lehetett megközelíteni, és mivel a város nem maradhatott hónapokig teherforgalom nélkül, minden tehervonat déli irányból közelítette meg Marcalit. Az, hogy az elmúlt egy–két évben a vasútvonal teherszállításra nem használt, Mesztegnyő–Böhönye szakaszát kezdték még jobban megerősíteni, annak tudható be, hogy Mesztegnyőn ismét felmerültek igények gabonaszállításra és az olaszországi úticél miatt a szállítást Böhönyén át, déli irányban hajtották volna végre. Ennek az elképzelésnek a villámárvíz vetett véget.

Minden remény azért nincsen veszve, hiszen a harmadik emlékvonatozás után – amely a vasútvonal meglétének szükségességére és a benne rejlő fejlesztési lehetőségekre is hivatott felhívni a figyelmet – olyan hírek láttak napvilágot, hogy a 41-es vasútvonal megsérült szakaszának helyreállítása után 2021 tavaszán a vasúttársaság a 37-es vonalra vezényli át a gépeket, hogy ott is felszámolják a károkat. Kíváncsian várjuk, mit hoz a 2021-es év a 37-es vonalnak, szívből reméljük, hogy hamarosan újra lehetőség lesz a teljes vonalon tehervonatokat lesni és „emlékvonatozni”.

Nyitóképünk Steinmetz Ádám olimpiai bajnok vízilabdázó, jobbikos országgyűlési képviselő felvétele. Kéthelynél készült 2020. október 24-én.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek