737 MAX: a bizalom első repülései

iho/repülés   ·   2020.12.03. 12:00
737Max-Aircraft-Exterior-Initial-737-MAX-Flight-2

Ms. Parker a fedélzeten, az American egyik gépe már „civil”, bár még nem fizető utasokkal ingázott Dallas és Tulsa között. A Ryanair 75 MAX-ra szerződik, állítólag hatalmas árengedménnyel.

Hogy ki volt az első nem pilóta, nem hatósági ember, nem technikai partner, aki a tavaly márciusi leállítás óta ismét repülhetett MAX-on? A híradások többsége az újságírókról beszélt, azonban néhány órával korábban a fedélzetre léphetett, és Tulsa és Dallas között élvezhette a repülés örömét – Doug Parker, vagyis az American elnöke felesége. és mivel Ms. Parker nem „szakmabeli”, nem részese a légitársaság állományának, valójában a hölgy az első kívülálló, aki ebben a megtiszteltetésben részesülhetett. Maga Parker ezzel is jelezte, hogy a MAX biztonságos, a családtagjait is rábízza a gépre..

Twitter-fotó: baloldalt hátul a házaspár

Parker, a felesége és néhány más AA-vezető után néhány órával egy másik járaton valóban már „igazi”, bár még nem fizető utasok, újságírók próbálhatták ki a 45 perces visszaúton, vagyis Dallas és az oklahomai Tulsa között a gépet. A bizalomépítés további fokozatai lesznek újabb repülések a légitársaság alkalmazottai számára, a repülőgép bemutatása néhány fontos repülőtéren az utazóközönségnek, majd a már korábban bejelentett első menetrend szerinti MAX-járat New York La Guardia és Miami között december 29-én.

(fotó. American Airlines)

Az Oklahoma állambeli Tulsa a gyűjtőhelye, illetve a karbantartási központja az American egyelőre 24 példányból álló MAX-flottájának, ahol a társaság információi szerint 64 ezer munkaórát fordítottak a gépek állagának megóvására, ebben gyaníthatóan benne vannak az FAA által az újonnan kiadott típusalkalmasságiban előírt módosítások is, de ugyancsak része volt a munkának összesen 1910 hajtómű-indítás és 6350 futómű-átforgatás is, hogy a kerekek se károsodjanak. Ezen kívül karbantartották a gépek hidraulika-rendszereit, lepróbálták a reverzeket, és még egy érdekes részfeladat a sok közül: alaposan át kellett vizsgálni az összes futóaknát is, nem fészkeltek-e beléjük madarak.

Egy még ennél is bíztatóbb fejlemény: a Reuters értesülése szerint közel a megállapodás a Boeing és a Ryanair között egy 75 gépes MAX-beszerzés dolgában.

A szándékról korábban is volt hír, nomeg latolgatás, vajon mi zajlik a két fél hosszan tartó tárgyalásain. A gépek listaára darabonként 125 millió dollár, ami összesen 9 milliárdos bevételt jelentene a gyártó számára, a hírügynökség szerint azonban akár az árak háromnegyedét(!) is elengedi a Boeing annak érdekében, hogy nyélbe lehessen ütni az üzletet, ismét legyen étvágya a társaságoknak a típusra, illetve hogy csökkenjen a legyártott de a vevők részéről lemondott gépek száma, mert korábbi információk szerint az ír diszkont társaság ezekből a „White Tail” gépekből is átvenne. Egy fontos feltétele van még az üzletnek, az, hogy valamiféle megoldást találjanak az amerikai-európai kereskedelmi háborúra, amire a Biden-féle új amerikai adminisztráció belépésével komoly az esély. Korábban a Ryanair részéről kifejezték azt az óhajt, hogy ezt a 15 százalékos vámot is „nyelje le” a Boeing…

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülésbiztonság

Leáll a Boeing rentoni üzeme

iho/repülés   ·   2024.01.25. 15:00

Szokatlanul őszinte és világos útmutatást adott az FAA, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala a Boeingnek arról, az utóbbi idők fejleményei után mi a teendője – a repülőgépgyártó hosszú rehabilitációs folyamat előtt áll.