757-espótló az Airbustól

Trautmann Balázs   ·   2014.10.23. 16:15
a321neo0

A transzatlanti járatokon ismert Boeingek egyedülálló hajtómű-teljesítménnyel és hatótávolsággal bírnak, de az általuk betakart piaci rés nem volt akkora, hogy egy teljesen új típussal váltsák fel őket. A Boeing házon belül a 737-900, majd a 737-9MAX változatokat ajánlotta, míg az Airbus válasza eddig az A321-es, majd annak továbbfejlesztett A321neo volt. Mindkét típus hatótávolsága és a szállítható hasznos tömeg azonban eddig elmaradt az 757-200W típustól. Érdekes megjegyezni, hogy a neo/MAX megrendelések több mint húsz százaléka már a legnagyobb, 737-9 és 321neo változatokra érkezett.

A 321neoLR (Long Range, megnövelt hatótávolság) három pótüzemanyag-tartállyal éri el a nagyobb, 3900–4100 mérföldes (7200–7600 kilométeres) hatótávolságot, amely 100–300 mérfölddel (180–550 kilométerrel) nagyobb, mint a wingletekkel felszerelt, Európába is repülő 757-200W változaté.

A 97 tonnás maximális felszállótömegű repülőgép 164 utasnak kínál helyet, köztük húsz első osztályú, lefektethető üléssel. Ez alig öt üléssel kevesebb, mint a jellemzően beszékezett 757-200-asok utasüléseinek száma, jelentősen elmarad viszont az A321 185–220 és az A321neo 185–240 utasától. Kérdés az is, hogy a tehertérbe kerülő extra üzemanyagtartályok mekkora bevételkiesést jelentenek majd a gépek üzemeltetésénél.

Az Airbus az új típust elsősorban az Észak-Amerikából Dél-Amerikába, Európába irányuló, kisebb kihasználtságú útvonalakra, az Európát Afrikával és a Délkelet-Ázsiát Ausztráliával összekötő járatokra szánja. Elemzők szerint Észak-Amerikában elsősorban a Delta Air Lines, az American Airlines és az United Airlines lehet érdekelt az új repülőgép beszerzésében.

A piac nem is olyan kicsi: a ma is repülő körülbelül száz 757-200W-változatot hét-nyolcszáz 757-200 és a hosszabb törzsű, rövidebb hatótávolságú 757-300 egészíti ki. Az Airbus szerint lesz értelme váltani: utanként huszonhét, utasonként huszonnégy százalékkal kisebb üzemeltetési költséget számoltak a 757-200-ashoz képest. A tervek szerint az új változat két évvel a 321neo után, 2018-ban állhat szolgálatba. Az A321neoLR rendelhető lesz Pratt & Whitney PW1000G és CFM LEAP-1A hajtóművekkel is.

A szükséges technikai változtatásokat csak a gyártósoron lehet majd elvégezni, így a „sima” A321neo repülőgépeket később nem lehet majd átalakítani a nagyobb hatótávolságú LR-változatra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek