A 22. amerikai űrhajós csapat: meglepően színes válogatott

iho   ·   2017.06.09. 08:45
cim

The Right Stuff – az Igazak: 1959-ben mutatta be először az amerikai űrhivatal a jövő űrhajósait, ők heten voltak, a Mercury-program hősei. Most pedig bemutatták azt a tizenkettőt, akik közül akár a Holdra való visszatérés, akár az első emberes Mars-expedíció űrhajósai is kikerülhetnek. A bemutatkozás helyszíne is erre utal, a houstoni Johnson űrközpont egyik szimulátor-termében, a még csak ember nélkül repült Orion űrhajó előtt. Köztük öt nő; foglalkozás szerint pedig hat katonatiszt, három tudós, két orvos, egy NASA kutatópilóta, és egy szakember a magánűriparból, minden idők legösszetettebb, legváltozatosabb csapata.

Az Orion űrhajó előtt

A Mercury űrhajósai valamennyien tapasztalt berepülő pilóták voltak különböző fegyvernemektől, a huszonkettedik válogatott tehát sokkal színesebb. Kayla Barron hadnagy, 29 éves, egyike az első nőknek, akik a haditengerészet tengeralattjáróin szolgálnak. Zena Cardman, 29 éves egyetemi kutató, sarkvidéki expedíciók részese, a mikroorganizmusok egyetemi kutatója. Az indiai származású Raja Chari alezredes, 39 éves berepülő pilóta, több mint 2000 órája van, az F-35-ös tesztprogram vezetője volt az Edwardson. Matthew Dominick, 35 éves, a haditengerészeti légierő főhadnagya, a Ronald Reagan anyahajón szolgált, a tesztpilótaiskola végzőse. Bob Hines, 42 éves, a NASA tesztpilótája, korábban a légierőnél repült. Warren Hoburg, 31 éves tanársegéd, az asztronautika és a repüléstan előadója a MIT-en, Berkeley-n doktorált számítástechnikai tudományokból, magánpilóta.

Jonny Kim hadnagy, 33 éves, a haditengerészeti légierő tisztje, a legendás SEAL egyik alakulatának doktora, harvardi orvosi diplomája mellett matematikusi fokozatot szerzett. Robb Kulin, 33 éves, a SpaceX magán űrvállalkozás indítási műszaki csoportjának vezetője, mérnöki tudományok doktora, antarktiszi expedíciók tagja, de dolgozott halászhajón is Alaszkában. Jasmin Moghbeli őrnagy, 33 éves, a tengerészgyalogság légierejének tesztpilótája, repülőmérnök, jó néhány harci bevetésen vett részt. Loral O’Hara, 34 éves kutatómérnök, a NASA különböző kutató központjaiban dolgozott. Francisco Rubio, 41 éves, a hadsereg orvosőrnagya, 1100 órát repült helikopterekkel és 650 ejtőernyős ugrása van, szolgált Boszniában, Irakban és Afganisztánban. Jessica Watkins, 29 éves, doktorátusát a California Institute of Technology kutatójaként szerezte, részt vett a Marson dolgozó Curiosity-robotjármű programjában, geológusi doktorátust szerzett a Kaliforniai Egyetemen.

Másfél éve hirdette meg a NASA az új csoport indítását, több, mint 18 ezer 300 jelentkezőből válogatták ki őket. Hogy az űrhajózás iránt nem csökkent az érdeklődés, azt bizonyítja, a korábban tartott válogatókon a legmagasabb jelentkezői létszám 8000 volt, 1978-ban, amikor az űrsikló személyzeteihez kellettek az új űrhajósok.

A jelentkezés feltétele volt vagy valamilyen tudományos fokozat, vagy ezer óra sugárhajtású gépeken, helikoptereken. De mint látható, az űrügynökség méltányolta, ha valaki emellett más, embert próbáló tevékenységet is folytatott, mint búvárkodás, sarkvidéki expedíció, előny volt az idegen nyelv tudása, elsősorban az orosz nyelv ismerete. Természetesen nagyon kemény orvosi vizsgálatokon kellett átesniük, felmérték fizikai adottságaikat, mentális állapotukat.

A háttérben egy, a kiképzésre használt T-38-as

Kétévnyi tanulás vár rájuk, technikai ismeretek, túlélőkiképzés, aztán részt vehetnek a programokban, olyan érdekes részletekkel foglalkozhatnak, mint az űrállomás robotkarjának kezelése. Dolgozhatnak az űrközpontban „CapCom”-beosztásban a „fent lévő” kollégák földi kommunikációs partnereként, megkapják a beosztásukat a különféle programokba, aztán persze repülhetnek, köztük a SpaceX-től Kulin azt reméli, akár azon az űrhajón, amit mások mellett ő tervezett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.