A HA-LIX oldalkormánya: gyorsan születnek a legendák…
Ütközés sem volt, komoly veszélyhelyzet sem. Néhány nap javítás és újra repül a világ egyetlen repülőképes Li-2-ese.
Portálunk egyik fontos alapelve, tevékenysége, törekvése, hogy mindenféle szóbeszédek helyett hiteles helyről hiteles információkat adjon közre.
Nos, a vasárnapi börgöndi repülőnapon a Goldimer Li-2-esének oldalkormányáról leszakadt a vászon egy része, és mivel ez egy kötelékrepülés során történt, rögtön elkezdett terjengeni az olyasfajta hír, hogy a gép netán ütközött volna az egyik kísérővel, történetesen a Szegeden is repült P-51D Mustang vadásszal.
Hajdú Károly, aviatikai körökben ismertebb nevén Fedő, a Goldtimer alapítója portálunk kérdésére elmondta, szó sincs semmiféle ilyen eseményről. Az történhetett, hogy valahol egy helyen elkezdett engedni a vászonborítás ragasztása, majd ezután vált le a borítás, de csak részben. A gépről készült és a Facebookon keringő fotó is mutatja, hogy a felület csak az oldalkormány felső részén sérült, miközben az is látszik, hogy a vászon alatt a fémszerkezet nem deformálódott, márpedig egy esetleges légi ütközéskor nehezen elképzelhető, hogy a szerkezet ne károsodjon.
A gép személyzete okkal döntött úgy, hogy miután a kísérők felől és a földről is jelezték a vásznazás szakadását, és ők is érzékelték, hogy a gép némiképp másképp viselkedik, nem szállnak le megint Börgöndön.
Újra felszállni ugyanis bajosabb lett volna az oldalkormány felületi hibájával, ezért egyenesen hazarepültek Budaörsre, az út és a leszállás is bonyodalmak nélkül sikerült.
A gépet Bakay Csaba és Krauth Péter kapitányok vezették, és természetesen a fedélzeten volt maga Hajdú Károly is, de utasokat erre a repülésre nem engedtek beszállni.
Mint Fedő elmondta, a legutóbbi utasrepültetésre szóló felszállás előtt még semmi jele nem volt annak, hogy a vásznazással probléma lenne. Viszont a gép a kötelékrepülés során az utasrepültetésekhez képest nagyobb sebességre, 250 kilométer/órára gyorsított, mert a Mustang pilótája, Wilhelm Heinz előzetesen erre kérte őket, hiszen a gyors világháborús vadásznak magasabb a minimális biztonságos sebessége, mint más gépeké. A sebességgel jelentkezett a hiba, feltehetően ott, ahol egy kisebb ponton elvált a ragasztás, és ott került a vászon alá a levegő és nagyobb felületen szakította szét a vásznat, viszont a fémből készült trimmlap sértetlen maradt.
Az oldalkormányt leszerelték, a KBSZ-t értesítették, a hiányzó vásznazásról a hatóságnak felvételek készültek.
Időközben az alapítvány is közleményt adott ki, amelyben azt is jelezte, hogy utasok nem voltak a gépen, személyi sérülés nem történt. „Az eseményt hivatalosan bejelentettük... Mindenkit tisztelettel kérünk arra, hogy ne nyilatkozzon felelőtlenül a történtekről! Nem történt a levegőben semmilyen összeütközés a kötelék repülés során.”
És még egy jó hír a Goldtimer részéről: „A repülőgép oldalkormányának javítása már folyamatban van, és néhány napon belül a Li-2 újra repülhet.”
Egyes netes hozzászólások azzal vádolták meg az üzemeltetőt, hogy úgymond „túlhajtja a gépet”, amit a tények abszolúte nem igazolnak. A Li-2-es tavaly kapott új festést és ez alkalommal javították a vásznazás esetleges hibáit is a felületeken, akkor tehát semmiféle problémát nem tapasztaltak. Az éves karbantartást idén is elvégezték rajta, és utána természetesen megtörtént a berepülése is. De ebben az évben a gép különösen keveset repült, néhány utaskört meghirdetett az alapítvány, de a korábbi évadokhoz képest idén a börgöndi volt az egyetlen repülőnap, amelyen a Goldtimer és gépei megjelenhettek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!