A közlekedés jövője: automatizált, de sebezhető – vajon felkészültünk?

A vasúti közlekedést évtizedek óta ugyanazok jellemzik: kevésbé pontos, kevésbé megbízható. Most azonban egy új korszak küszöbén állunk: a digitalizáció, az automatizált vonatirányítás és az önműködő rendszerek megjelenésével a vasút is szoftveralapúvá válhat – pont úgy, ahogyan a külföldi példák is mutatják.
De miközben a technológia fejlődik, a sebezhetőség is nő – és ezzel párhuzamosan a biztonságos szoftverek szerepe is kulcsfontosságúvá válik.
A modern vasútirányítási rendszerek (például ETCS, CBTC) már nem csupán jelzőberendezésekből és diszpécserközpontokból állnak, hanem komplex szoftverekre épülnek, amelyek valós idejű adatokat dolgoznak fel, és automatikusan hozzák meg a döntéseket. Itt nemcsak kényelmi, hanem biztonsági szempontokról is szó van: egy hibás algoritmus vonatütközést, késéseket vagy utasbiztonsági problémákat is okozhat. A szoftvertesztelés tehát az alapja a biztonságos és pontos vasúti közlekedések is.
Ám ma, Közép-Európában sem az eszközrendszer, sem az anyagi támogatás nem áll készen arra, hogy ilyen mértékű fejlődés menjen végbe. Az IT szektor egyre csak nő, így várhatóan a jövőben még több erőforrás szükséges az ilyen fajta digitális átállásra.
Ma már találkozhatunk számos példával, ahol elindult a vasúti közlekedés digitalizációja. Az ETCS az úgynevezett egységes európai vonatbefolyásoló rendszer fokozatosan kiváltja a különböző országok eltérő biztonsági rendszereit. A rendszer szoftveresen szabályozza a vonat sebességét, távolságát és engedélyezett mozgását, így automatizált és interoperábilis vasúti közlekedést tesz lehetővé. Ezzel a megoldással találkozhatunk már Németországban, Svájcban, Franciaországban, de még Ausztriában is.
A Deutsche Bahn Digitaler Bahnbetrieb Németországban fejleszti az úgynevezett „digitális vasút” koncepcióját, amiben AI-alapú menetrend-optimalizálás, automatikus vonatvezetés és digitális váltókezelés is szerepel. A cél nem más, mint hatékonyabb, sűrűbb és zöldebb forgalom.
A vasúti rendszerek élettartama hosszú, a környezet komplex, és a működésben nem lehet hiba. Modellalapú, szimulációs és automatikus tesztelési eljárásokra van szükség, amelyek lefedik a valós működési környezet összes variációját. A szoftvertesztelésnek képesnek kell lennie extrém helyzetek előrejelzésére és kezelésére is, például kommunikációs hibák vagy hálózati zavarok esetén, hogy megelőzhetőek legyenek a több milliós károk és összeomlások.
Bár a vasúttársaságok többsége már elindult a digitalizáció útján, a fejlődési kultúra és a megfelelő eszközrendszer kiépítése még nem egységes. A jövő automatizált vonatai csak annyira lesznek biztonságosak, amennyire a szoftvereik megbízhatók – és amilyen alaposan tesztelik őket. A szoftvertesztelés így nemcsak technikai kérdés, hanem stratégiai döntés is lesz a digitális vasútforgalom kapcsán.
Forrás: FrontEndART
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!