A nagy reptéri gyakorlat és főhőse, egy kibelezett utasszállító

iho/repülés   ·   2021.10.30. 09:00
bar_2999

A szimulált történet: leszállás közben becsuklott a futó, kigyulladt a gép. A 737-est valaha a kazahok hagyták Budapesten.

Volt, aki azt hitte, valamiféle baleset történt, amit netán el akarnak titkolni... Az egyik bulvárlapunk egyik olvasója küldött be egy fotót azzal, hogy láttak egy repülőgépet „a kifutópálya helyett a mezőn”. A Budapest Airport szolgált magyarázattal: szimulált mentőgyakorlat zajlott a repülőtéren.

Íme a közlemény:

„Több száz fő részvételével, óriási füst és tűz közepette zajlott a szimulált mentés a budapesti repülőtér teljes körű kényszerhelyzeti gyakorlatán. Az október 28-án éjjel tartott szimuláció során egy használaton kívüli, gyakorló repülőgép segítségével imitálták a balesetet, hogy felkészítsék a mentésben érintett szervezeteket egy esetleges valódi katasztrófa felszámolására.

(fotók: Budapest Airport)

Egy repülőtér működése során a legfontosabb tényező a biztonság. A Budapest Airport ezt folyamatosan erősíti, nemcsak munkavállalói, hanem partnerei, bérlői, a repülőtéri szervezetek és hatóságok körében is, hiszen a repülőtér és a repülés biztonságának folyamatos fenntartása közös feladat.

Nemzetközi repülőtérként minden lehetséges kényszerhelyzetre azonnal, pontosan és szoros együttműködésben kell reagálni, ezért elengedhetetlen és kötelező rendszeresen tesztelni azoknak a felkészültségét és kooperációjuk hatékonyságát, akik egy előre nem látható légi katasztrófa esetén részt vesznek a kényszerhelyzet kezelésében.

A szimulált esemény szerint egy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező légijármű leszállást követően balesetet szenved, a jobboldali főfutóműve becsuklik és kigyullad – ez volt a Budapest Airport október 28-ai teljes körű kényszerhelyzeti gyakorlatának szituációja, amelyet a mentésben résztvevő szervezetek egységeinek kezelnie kellett. A gyakorlaton több százan vettek részt, ebből ötven önkéntes, akik a balesetet szenvedett légijármű utasait alakították, a többiek pedig a mentésben közreműködő hatósági, repülőtéri és mentő szervezetek munkatársaiként tevékenykedtek a valósághű szimulációban. A balesetben több sérült és halálos áldozat is volt, valamint a mentési forgatókönyvet nehezítette, hogy a gépben kilenc tonna üzemanyag volt, ami robbanásveszélyes, és ezen felül további veszélyes árut is szállított.

A Budapest Airport a nemzetközi előírásoknak megfelelően kétévente szervez teljes körű kényszerhelyzeti gyakorlatot, amit előtte több hónapos tervezés előz meg. A cél minden évben ugyanaz: feleleveníteni és élesben lepróbálni a forgatókönyvet, összehangolni a mentési és kommunikációs folyamatokat, hogy valós légi esemény esetén minden résztvevő maximálisan tisztában legyen saját feladatával és felelősségével.

Az idei gyakorlat lebonyolításában a Budapest Airport kényszerhelyzeti egységei mellett az alábbi szervezetek vettek részt, amelyeknek a repülőtér üzemeltetője ezúton is köszöni a segítséget: AH Légiforgalmi és Repülőtéri Kirendeltség, Airport Service Budapest Zrt., BFKH Népegészségügyi Főosztály, Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, HungaroControl Zrt., Innovációs és Technológiai Minisztérium Légiközlekedési Hatóság, Készenléti Rendőrség Légirendészeti Parancsnokság, Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda, Közlekedésbiztonsági Szervezet, Nemzeti Adó és Vámhivatal Repülőtéri Igazgatósága, Országos Mentőszolgálat, Repülőtéri Egészségügyi Szolgálat (AMS), Repülőtéri Hivatásos Tűzoltóparancsnokság, Repülőtéri Rendőr Igazgatóság, Terrorelhárítási Központ.”

Látványos felvétel a tavalyelőtti gyakorlatról

Amit ehhez portálunk részéről hozzátehetünk: hasonlóan látványosra sikeredett a két évvel ezelőtti gyakorlat, amely még keményebb szituációból indult ki, amikor két gép ütközött a pályán, és az egyik kigyulladt.

A repülőgép, amely ezalkalommal is „eljátszotta” a bajbajutott utasszállító szerepét, egy olyan gép, amely évtizedek óta „vendége” a repülőtérnek. Korábbi információonakat korrigálva Zsaludek Endre repüléstörténeti szakíró küldte el szekresztőségünknek az utasszállító történetét:

A 737-es a tűzoltóbázis mögött (fotó: iho.hu)

"Az Air Kazakstan által 1998. január elsejétől bérelt P4-RMB azért maradt itt, mert az évek során elmaradt kötelező, valamint az aktuális karbantartási munkák ára olyan mértékű lett, hogy a bérlő lemondott a repülőgépről. Az amerikai tulajdonos elvitt belőle, amit lehetett, és itt hagyta a repülőgépet. Sajnos, a magyar vámtörvények nem tették lehetővé, hogy múzeumba kerüljön, bár törekvés volt rá, így került a tűzoltósághoz. Hasonló helyzet volt az itt ragadt Sky Europe OM-CLB repülőgép esetében is, ezért került a készenléti rendőrség bázisára."

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Újra magyar kézben a reptér

MTI/iho   ·   2024.06.06. 18:55

Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően június 6-án aláírták a felek a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. Ezzel a tranzakció lezárult, így kishíján húsz év elteltével újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.