A postakocsi, a láncfűrész és a fatörzs

Zöldi Péter   ·   2017.03.26. 18:45
paklikocsi_bokor_kislid

Bármennyire is megbotránkoztató, nem ismerjük a Déli pályaudvar tárolóvágányainak Mészáros utca felé nyíló kapujánál a bakra tolva árválkodó kéttengelyes postakocsi típusjelét, pedig megérné, mert szépséges járműről van szó. Talán még valakinek valamilyen további szándéka is lehet vele, ha eddig még nem vágták szét. Lehet, hogy tárolnak benne valamit, vagy esős időben be tud ülni alá a telephely macskája.

A MÁVTI Mészáros utca bejáratánál posztol ez a távvezérlési kábellel ellátott, ingavonatokban közlekedő, elárvult postakocsi. Egy korabeli főnökhelyettes hozatta ide, hogy aztán Szurdokpüspökibe vitesse, a telkére, de a vagon végül itt ragadt. Az ütközőt figyeljük! (fotók: Zöldi Péter)

Az ütközőre ránőtt szerves sejttömeget viszont ismerjük, jól láthatóan egy ecetfa maradványairól van szó. Hihetetlenül szívós növény, bárhol megnő, akarva-akaratlan, szívósságával már csak igénytelensége és csúnyasága vetekszik. A szagáról nem is beszélve: bárki, aki már próbált puszta kézzel elpusztítani egy ilyen növényt, beszámolhat kérgének hihetetlenül erős, bántó kigőzölgéséről.

Vastag, föld felett sokfelé elágazó törzs, csekélyke lombkorona. Elhagyott vasúti területeken megszokott látvány, tövébe asszociálhatunk még némi kidobott hűtőszekrényt, rozsdás lavórt. Nem feltételezzük, hogy itt a Déli pályaudvar tárolóvágányainál, a város szívében ilyen viszonyok uralkodtak valaha is. Ennyire azért nem igénytelen a magyar vasút sem. Ebből következően a furcsa szimbiotikus pár máshonnan származik.

Amikor megszületett a döntés, hogy a postakocsit a Mávti épülete mögötti (városi szempontból előtti) csonkavágányra kell tolni, valószínűleg működésbe léptek a láncfűrészek, és a kocsit átmenetileg mozgásképtelenné tevő ecetfaerdőre a halál várt. Mély hódolat az ecetfa szívóssága előtt: még az ezer tonnákban és többszáz méteres tehervonatokban gondolkodó vasút sem reszkírozta meg, hogy anélkül vontassák el a kocsit, hogy az ütközőt birtokba vevő egyetlen növény sorsát az acél szakítószilárdságára és a tolatómozdony kerekeinek adhéziójára bízták volna.

Nem, ehelyett elvágták alul-felül, a kocsi pedig így gördült végig a ...hol is? Talán a Körvasúton? Vagy hosszabb utat tehetett meg így, mondjuk egy Budapest és Szolnok közöttit? Mindenesetre, a világlátó ecetfa megérdemelte az utazást, jól láthatóan megküzdött az ütközővel, törzsének deformációja ezt mutatja. Kár, hogy ez a folyamat ilyen erőszakosan ért véget, megnéztük volna a további fejleményeket, mondjuk húsz év múlva...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Smart City

Gyerünk a rakpartra le!

BKK/iho   ·   2024.03.28. 19:20

Az ünnepi hosszú hétvégén, március 29-én reggeltől április 1-jén estig ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart a mozogni és kikapcsolódni vágyók előtt a Margit híd és az Erzsébet híd közelében lévő Irányi utcai lehajtó között.