A polgármesterek nem értettek egyet az útdíj-rendszer változásaival
Az NFM azt írja közleményében, hogy a tizenkilenc települési önkormányzat képviselői kaptak tájékoztatást az útdíjrendszer kedvező változásairól. Fónagy János, a tárca parlamenti államtitkára kifejtette: az 5 ezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának megfeleltethető, mintegy 400 forintnyi kiadást jelent, így sokkal olcsóbb megoldás a közel 43 ezer forintos éves országos matricánál. Az autópályák elkerülése az időveszteséggel nem is számolva a hosszabb megtett út miatt ennél jelentősen magasabb költséggel járna – áll az NFM által kiadott közleményben.
A dokumentum szerint a megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica értelemszerűen az M0 körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs, és nem is lehet szó. Gyors nemzetközi körültekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok.
Fónagy János hozzátette: a minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületeket útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon. Akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett. Budapest valamennyi megyeszékhelyről kedvezőbben, olcsóbban lesz elérhető, mint korábban.
„A megbeszélésen megjelent polgármesterek és delegáltjaik jelezték: a megyei matrica bevezetésének szándékával alapvetően egyetértenek” – írja a szaktárca. Ezzel szemben Wittinghof Tamás, Budaörs polgármestere azt állítja, a minisztérium csúsztat, „a jelenlévő fővárosi és agglomerációs polgármesterek ugyanis pártállástól függetlenül, egyöntetűen elutasították az M0-ás körgyűrű és a bevezető autópálya szakaszok fizetőssé tételét”.
Egyáltalán nem tükrözi a polgármesterek álláspontját az a közlemény, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium adott ki a mai, az útdíjrendszer megváltoztatásáról szóló egyeztető tárgyalásokról – írja Wittinghof, aki maga is részt vett az egyeztető tárgyalásokon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!