A világ öt legtelítettebb nemzetközi légiforgalmi útvonala

iho/repülés   ·   2024.01.05. 15:00
A Flynas Airbus A320neo típusú repülőgépe az Arab-félsziget légterében

Meglepő, vagy sem: ezek közül kettő Egyiptom és Szaúd-Arábia között teremt kapcsolatot.

Kairó és Dzsidda között kilenc légitársaság napi harminchat járatot üzemeltet. A sorban a második a vietnámi Da Nang és a dél-koreai Szöul közötti útvonal, itt ugyancsak kilenc légitársaság verseng egymással. A Kairó–Rijád desztináció a harmadik, majd a Bangkok–Szöul és a Moszkva–Antalya járatok következnek.

A Covid utáni forgalom fellendülési folyamat közepette érdemes górcső alá venni a világ legversenyképesebb útvonalait. A statisztikák jellemzően az adott útvonalon repülő gépek összes ülőhelyére, vagy az utasszámra koncentrálnak. A most következő légiforgalmi adatösszesítést a Global Air Traffic Analytics 2022-re vonatkozó közlését tartalmazza – gondolhatnánk, a London–New York útvonal messze kiemelkedik a mezőnyből, ám ez nem így van! A British Airways, a Virgin, a Delta és az United helyett ugyanis a Saudia , a flynas és az Egypt Air a főszereplők, mivel két Egyiptom és Szaúd-Arábia közötti útvonal is helyet követelt magának a listán.

1. Kairó–Dzsidda

3 millió 233 ezer 411 ülőhely kilenc légitársaságnál

A Kairói Nemzetközi Repülőtér (CAI) és a dzsiddai King Abdulaziz nemzetközi repülőtér (JED) közötti a világ legforgalmasabb útvonala, és ezen a legnagyobb a légitársaságok közötti verseny is. A szaúd-arábiai Saudia ebből a piacból 53,8 százalékos részesedést hasított ki magának, a többi nyolc a maradékon osztozik; az egyiptomi főváros és a Vörös-tenger partján fekvő Dzsidda között napi harminchat járat közlekedik. A Saudián kívül a flyadeal, az Air Arabia, a FlyEgypt, az Egyptair, a Nile Air, az Air Cairo, a Nesma Airlines és a flynas repüli az útvonalat. Tavaly Kairó új repülőtere, a  Nílustól nyugatra megépített Szfinx Nemzetközi Repülőtér is bekapcsolódott ebbe a forgalomba, 2023 júniusában például a szaúdi fapados flynas indított innen járatokat Dzsiddába, hetente háromszor, Airbus A320neóval.

2. Da Nang–Szöul

2 millió 352 ezer 985 ülőhely kilenc légitársaság járatain

A második helyen a vietnami Da Nang Nemzetközi Repülőtér (DAD) és a dél-koreai Incshon Nemzetközi Repülőtér (ICN) közötti útvonal található. A kilenc légitársaság rivalizálásában a Vietjet dominál huszonnyolc százalékos részesedéssel a Jin Air, a Korean Air, az Asiana Airlines és a Vietnam Airlines előtt. Érdekességképpen közöljük a táblázatot, amelyből kiderül, az egyes társaságok milyen típussal repülik az útvonalat:

Légitársaság Típus
Jin Air Boeing 777
Korean Air Airbus A330
Asiana Airlines Airbus A330, Airbus A32neo
Air Seoul Airbus A321
T'way Air Boeing 737
Vietjet Air Airbus A321
Vietnam Airlines Airbus A321
Eastar Boeing 737
Jeju Air Boeing 737
3. Kairó–Rijád

1 millió 910 ezer 643 ülőhely nyolc légitársaságnál

A harmadik helyen ismét egy közel-keleti desztinációt találunk, jelesül  a Kairói Nemzetközi Repülőtér (CAI) és a Rijádi King Khalid Nemzetközi Repülőtér (RUH) között létesítettet. Az útvonalon 2022-ben napi huszonöt járatot üzemeltetett nyolc légitársaság, élükön az Egyptairrel. A flynas ebben az esetben is újított, a Szfinxről heti háromszor repülve Rijádba. Az Egyiptom és Szaúd-Arábia közötti légiforgalmi piac jelentős és folyamatos  bővülését több légitársaság is próbálja kihasználni, az Air Arabia, a flyadeal, az Egyptair, a Nesma Airlines, a Nile Air, az Air Cairo, a Saudia és a flynas 1 millió 910 ezer 643 ülőhelyet kínált a 8518 különböző járat.

4. Bangkok–Szöul

1 millió 21 ezer 356 ülőhely nyolc légitársaság jóvoltából

A thaiföldi Bangkok Suvarnabhumi Nemzetközi Repülőtér (BKK) és a dél-koreai Incshon között nyolc légitársaság volt jelen, átlagosan napi nyolc járattal. Tavaly azonban két további légitársaság is belépett erre az útvonalra. A tízek: Jin Air, Air Busan, Korean Air, Asiana Airlines, Thai Airways, a T'Way Air, AirAsia, Air Premia, Eastar Jet és Jeju Air. Az Air Premia 2023 áprilisában csatlakozott a szektorhoz egy Boeing 787-essel. Mivel a várospár népszerűsége egyre csak nő, egyes légitársaságok a járatsűrítés mellett döntöttek. A Korean Air például 2023 végén napi két útvonalpárral, háromról ötre (!) bővítette szolgáltatását.

5. Moszkva–Antalya

994 ezer 202 ülőhely nyolc légitársaságnál

Az ötödik helyen a moszkvai Seremetyevói Nemzetközi Repülőtér (SVO) és az Antalya Airport (ATY) közötti járatok kapacitása áll. Az elmúlt években a Török Riviéra népszerűsége részben a török líra gyengélkedése, részben a vízumkényszer eltörlése miatt rendületlenül nőtt az oroszok körében. Mivel Törökország nem követeli meg az oroszoktól a vízumot, sok hadköteles korú férfi utazik az országba, hogy elkerülje a katonai szolgálatot. Az Aeroflot és a Turkish Airlines naponta repül a két város között. A forgalom nyaranta lendül fel, amikor a Rosszija és az S7 Airlines mellett charter légitársaságok is repülik az útvonalat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.