A világbajnok titkai, nem csak versenyzőknek

Ugrósdy Márton   ·   2013.01.30. 10:45
cim

Hogyan lesz valakiből többszörös világbajnok? Erre a kérdésre várják a választ azok a pilóták és érdeklődők, akik a kezükbe veszik Sebastian Kawa karácsony előtt megjelent, Sky Full of Heat című új könyvét. A lengyelek most már hatszoros (a Grand Prix-versenyeket is számítva kilencszeres) világelsője, minden idők legsikeresebb vitorlázórepülő versenyzője eddigi életét és egy-két trükkjét osztja meg az olvasóval.

Kawa könyve érdekesen kettős olvasmány: egyszerre van tele aprólékos technikai részletekkel, és nagyszerű történetekkel azokról az évtizedekről, amik során a szerző a Föld szinte minden sarkában megfordult, Argentínától Új-Zélandig. A magyar olvasóknak viszont nem csak ezért érdemes végigolvasni a könyvet, aminek lapjain számos, itthon is ismerős történet és élethelyzet elevenedik meg a sötét téli estéken.

A könyv első, önéletrajzi része csak látszólag egy interjúsorozat. Valójában Kawa mindig úgy válaszol a beszélgetés során, hogy egy-egy repüléssel kapcsolatos élménye kapcsán elmélkedik az olyan létfontosságú kérdésekről, mint a repülésbiztonság, a versenyekre való felkészülés vagy éppen a hullámrepülés. A beszélgetésekből megismerhetjük, hogyan lett a Dél-Lengyelországban, a Beszkidek között élő fiúból először a vitorlázás lengyel bajnoka, majd a vitorlázórepülés világbajnoka.

Kawa a levegőben...

Kawa már kiskorában is nagyon sok időt töltött a Zar-hegy lábánál lévő repülőtéren, ahol édesapja is repült. Ekkor azonban még túl fiatal volt ahhoz, hogy maga is elkezdje a kiképzést. Apja, Tomasz azonban mindenképpen kihívások elé akarta állítani fiát, így Sebastian nyolcéves korában vitorlázni kezdett a közeli víztározón. Ekkor kezdődött a versenyzés iránti szenvedélye is. Persze a lengyel vitorlássportot alaposan felforgatta, hogy egy hegyi fiú, aki távol él a tengertől, sorra nyeri a versenyeket, és beküzdi magát a válogatottba is. Kawa sikeres vitorlázó-pályafutásának végül az vetett véget, hogy 18 éves korában klubjának már nem volt olyan, nagyobb teljesítményű hajója, amiben a fiatal reménység tovább fejlődhetett volna. Ekkor fordult Sebastian a repülés felé, apja támogatásával.

Itt kezdődött tehát Kawa repülő-pályafutása, amit a könyv első felében található interjúkból ismerhetünk meg. Számtalan történetet olvashatunk szerte a világból, a lengyel síkságoktól az Andok csúcsaiig. Megtudhatjuk, Kawa hogyan repülte ki gyémántmagasságát egy Piratban, milyen volt, amikor először indult a lengyel nemzeti bajnokságon, vagy amikor először látogatott Saint-Auban-be, a világhírű francia vitorlázórepülő-központba, hogy megtanulja az alpesi repülés fortélyait. Minden történetben van azonban valami közös: Kawa nemcsak azért meséli el őket, hogy személyes fejlődését nyomon követhessük, hanem azért is, mert minden sztorinak van egy fontos tanulsága. Amikor például arról mesél, hogyan szállt le egy Jantar 2b-vel egy erdő közepén lévő tisztásra, amiről később kiderült, hogy igazából egy zsombékos, nem felejti el emlékeztetni az olvasót a terep gondos kiválasztásának fontosságára. Ugyanígy, amikor a francia Alpokban töltött idejéről ír, felhívja a figyelmet arra, hogy a nagy magasságú hullámrepülés esetén milyen fontos oxigént is bekészíteni a gépbe.

...és az íróasztalánál

Érdekes olvasni a Dianával, korunk egyik legérdekesebb vitorlázógépével kapcsolatos fejezeteket is. Kawa itt ugyanis kifejti, hogy a gép nagyon jó – versenyzésre mindenképp –, de legalább annyi gond van vele, mint amennyi előnyt biztosít neki a versenyek során. Kawa hosszasan sorolja eredménytelen ütközeteit a Diana tervezőivel, akik nem voltak hajlandók a gépet a versenyzők tapasztalatainak tükrében továbbfejleszteni, és sokat panaszkodik a hatósági engedélyeztetés nehézségei miatt is. Érdekes ellenpont, amikor a könyv végén szóba kerül, hogy a Schleicher gyár viszont egy szó nélkül kiszerelte Kawának az ASG-29E motorját, amikor a világbajnok erre kérte őket. Kawa ugyanis nem hisz a hazatérő motorokban, ő úgy gondolja, hogy a gép teljesítményét lerontja a nehéz szerkezet, a pilóta pedig nem küzd annyira a levegőben maradásért, ha tudja, egy gombnyomással el tudja indítani a motort, és haza tud térni a kiindulási repülőtérre.

Az első kétszáz oldalon tehát Kawa eddigi pályafutását ismerhetjük meg, egy kötetlenebb beszélgetés formájában. A könyv második részében találjuk a technikai részleteket, azokat az apróságokat, amiknek köszönhetően a szerző olyan sokszor verte meg riválisait, Új-Zélandtól Uvaldéig, Lesznótól Argentínáig. A második, „technikai” rész olvasását nagyban megkönnyíti az is, hogy egy-egy elméleti rész után azonnal következik egy saját élményekből építkező példa, ami rögtön rávilágít a „szárazabb” elméleti részek gyakorlati jelentőségére.

Más világbajnokok írásaival összehasonlítva mindenképpen azt emelhetjük ki, hogy Kawa könyve egyszerre olvasmányos és szakmai. Míg Reichmannt sokszor nagyon nehéz olvasni a számolási elméletek és a németesen aprólékos bizonyítások miatt, addig Kawa személyes és gyakorlati példákon keresztül mutatja be azokat a trükköket, amiket az elmúlt húsz évben fejlesztett ki, és amik a világ élvonalába emelték. Többek között ez a gyakorlatias megközelítés is tanulságos olvasmánnyá teszi a könyvet, amit nem csak a vitorlázórepülő versenyzők és a leendő világbajnokok, hanem a repülés iránt vonzódó, de nem szakmabeli érdeklődők is élvezettel olvashatnak.

Kawa könyvét bátran tudjuk ajánlani minden repülés iránt érdeklődő olvasónknak. Nemcsak azok nyerhetnek belőle értékes tapasztalatokat, akik maguk is versenyeznek, de írása motivációként szolgálhat azok számára is, akik csak most indulnak el a pilótává válás útján, vagy egyszerűen csak érdeklődnek a vitorlázórepülés iránt, és szórakoztató történeteket szeretnének olvasni a hatszoros világbajnok repülős kalandjairól. A Sky Full of Heat egyszerre tudja megszólítani ezt a széles közönséget, és talán ebben rejlik a legnagyobb jelentősége. Kawa már korábban is sokat tett azért, hogy népszerűsítse a vitorlázórepülést, és legújabb könyvével is erre törekszik. Reméljük, sikerrel fog járni.

Sebastian Kawa: Sky Full of Heat. Elay & SCG Publishing, 2012; 342 oldal. A könyv megrendelhető a saját honlapjáról, és az Amazonról, hazai forgalmazása tudomásunk szerint még nem kezdődött meg.

Kapcsolódó hírek