A Vonyarccal halásztunk a Balatonon

Andrassew Dávid Igor   ·   2011.11.24. 13:30

Vendégségben jártunk a Balatoni Halgazdálkodási Nonprofit Zrt.-nél, megmutatták nekünk, hogyan és milyen hajókkal történik a busák lehalászása. A társaságnak négy 1100 méteres halászhálója van kifeszítve a Balatonban, kettő Zamárdinál, kettő pedig Szemesnél. Ezeken feltűnő – sárga – színű, fényérzékelővel ellátott, napközben és sötétben is jól látható bójákat helyeztek el. Jelenleg állított hálós halászatot folytat a cég: ez azt jelenti, hogy 135-150-es szembőségű halászhálókkal dolgoznak, hogy a kisebb halak ne akadjanak fenn, a nagyobbakat azonban nem engedik át. Régebben húzóhálózással fogták a keszegeket – tudtuk meg a bemutatón.

A cég államilag előírt feladatai közé tartozik a horgászengedélyek kibocsátása, a halak telepítése és őrzése, illetve azok lehalászása is. A busa, mint nem őshonos hal, zavarja a pontyokat, viszont a víz tisztasága érdekében elengedhetetlen „rossz”, mert algákat eszik – magyarázták a halászok. Ezen a látványhalászaton nem kedvezett a haljárás: 115 kiló összsúlyban mindössze öt amurt és négy busát fogott meg a háló.

A Vonyarc halászhajó<br/>A képre kattintva galéria nyílik meg!<br/>(fotók: a szerző)

A cégnek jelenleg két halászhajója dolgozik, a 2006-ban felújított Vonyarc Siófokon, a Balatonboglár Szemesen. Az éves busahalászási terv idén 250 tonna, a hajókon 30–35 mázsa hal fér el egyszerre. Mindkét halászhajót 1955-ben gyártották Balatonfüreden. Hosszuk 16,9 méter, szélességük 3,9 méter, merülésük 112 centiméter, vízkiszorításuk pedig – gázolajjal és édesvízzel feltöltve – 45,79 tonna.  A hajók spanyol gyártmányú, Solé márkájú, 180 lóerős, hathengeres turbódízel motorjainak teljesítménye 134 kilowatt. Ezeket a motorokat 2007-ben szerelték be, korábban hathengeres Csepel motorokat használtak.

A tankba 750 liter gázolaj fér, a hajók fogyasztása: 10-12 liter óránként. Ez azt jelenti, hogy 12-13 naponként kell teletölteni őket üzemanyaggal. A maximális sebesség 13,5 kilométer óránként. A halászhajók személyzete a hajóvezető, egy gépész, egy halászmester és két halász. A maximális befogadóképesség 12 fő.

Öreg halász és az operatőr

A hajóban található étkező és hálókabin is. Nyaranként csak éjszaka – este héttől reggel hétig – lehet halászni a fürdőzők és a vitorlázók miatt. A hajókon főzni nem lehet, a 2007-es motorcseréig a fűtéshez használt olajradiátorok működtetéséhez négyhengeres Csepel motor termelte az áramot. Azóta a fűtést a kamionokhoz hasonlóan a Salé dízelmotor szolgáltatja.

A Vonyarc – a hajó besorolása: BHV-I (teve) típusú halászhajó – és a Balatonboglár is Simrad radarral van felszerelve, ami ködben segíti megtalálni a partot, illetve mutatja a vitorlásokat és a csónakosokat is, de a hálók biztonságos elhelyezéséhez is elengedhetetlen. Emellett műholdas helymeghatározó (GPS) is található a kapitányi fülkében, amivel megtalálják a lehelyezett hálókat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.