A320neo: sikeres első repülés!
Pontosan délben startolt el a Tolouse-Blagnac repülőtér 32-es pályájáról az Airbus keskenytörzsű gépcsaládjának friss tagja, az A320neo MSN 6101 gyári számú első példánya, hogy végrehajtsa a típus szűzrepülését.
Az F-WNEO lajstomjelű kék-fehér gép és a megszokotthoz képest jóval nagyobb átmérőjű Pratt & Whitney PW1100G-JM hajtóművek rendkívül halknak bizonyultak a nekifutás és a gyors elemelkedés során, a történteket megörökítő helikopter zaja szinte teljesen elnyomta az emelkedő gép hangját.
Felszállás után az ötfős személyzet azonnal behúzta a futót. Először közepes magasságban a különféle repülési üzemmódokban próbálták ki a repülhetőséget, ismét kibocsátották a futót és a fékszárnyat megközelítési és leszállási konfigurációban, ezután emelkedtek a követőgéppel együtt nagyobb magasságba, hogy ott tovább folytassák a mára kiírt próbákat.
Az első repülésen elsősorban a gép vezethetőségét, repülési tulajdonságait értékelték különböző magasságokon, sebességekkel és konfigurációkban: a teljesítmény, a paraméterek pontos bemérésére, a légialkalmassági engedély megszerzésére még hosszú és több géppel zajló tesztprogram végigrepülése szükséges, ennek végeztével adhatják majd át remények szerint jövőre az első sorozat-példányt az első megrendelőnek, a Qatar Airwaysnek.
Amint azt az Airbus vezetői a repülés folyamán a repülőtérről zajló közvetítésben elmondták, pontosabban amint a már korábban nyilvánosságra hozott adatokat megerősítették, a gép együttesen húsz százalékos üzemeltetési megtakarítást ígér a felhasználóknak, ebből 15 százalék írható a hajtómű számlájára.
Külön kiemelték az új hajtóművekkel repülő gép kedvezőbb kibocsátási tulajdonságait. Mint azt az Airbus egy most megjelent előrejelzése igazolja, a globális flotta a következő húsz évben hatalmasan kibővül, és ezt csak úgy lehet a környezet súlyos szennyezése nélkül megoldani, ha mind a kibocsátás, mind a zajterhelés csökken közben, vagyis a gépek egyre környezetbarátabbak lesznek.
Elhangzott az is, hogy a magabiztos felszállás igazolja: jó döntés volt a program 2010-es beindítása, és persze ugyanezt jelzi a több mint 3200 neo-t tartalmazó hatalmas rendelésállomány is. Az egyik Airbus-vezető arra emlékeztetett, hogy magának az alaptípusnak,a 320-asnak az első felszállásakor, 1987-ben csak 300 példányra volt a gyártónak fix megrendelése.
A siker magyarázata, tették hozzá a cég vezetői, abban rejlik, hogy az Airbus a légitásaságok valós szükségeleteit elégíti ki a kedvezőbben üzemeltethető új típusváltozattal: a megfelelő technológia a megfelelő időben, fogalmazott egyikük, és azt is hozzátette, van igény rá és szükséges is, hogy a termelést is felfuttassák a mostani havi 42 példányos szintről.
Az MSN 6101 júliusban hagyta el az összeszerelő csarnokot, a mostani repülés utáni kihívások lényege az ígért teljesítmény elérése, a típus érettségének, megbízhatóságának garantálása, ezügyben a kulcs a gép újdonságain kívül az új minőség-ellenőrző rendszer és a fokozott együttműködés a hajtómű-gyártókkal. A 3000 órás berepülési program során ugyanis sor kerül a másik friss hajtóműtípus, a CFM LEAP-1A tesztjeire illetve a hosszabb törzsű 321-es neo-változat berepülésére is.
Mindeközben a gép a tervek nek megfelelően visszaérkezett Toulouse-Blagnac légterébe, majd a balkörön, látás szerint történt megközelítés után a felszálláshoz hasonlóan simán leszállt, kiguruláskor a személyzet nem használt sugárféket.
Az első neo az első repülés során végülis két óra 22 percet töltött a levegőben, majd hosszan gurult az Airbus gyári előterére, ahol a cég és a program vezetői fogadták a gépet és a személyzetet.
Elsőnek Fabrice Brégier Airbus elnök-vezérigazgató köszöntötte a személyzetet, és a gépet létrehozó Airbus-csapatot, hangsúlyozva, hogy a típus a maga kategóriája piacának már 60 százalékát fedi.
A személyzet nevében Philippe Pellerin kapitány úgy fogalmazott, hogy sok öröme telt az első repülésben a személyzetnek, a csapat hölgytagja, Sandra Bour-Schaeffer is megerősítette, hogy „kellemes repülésük volt”, ő mondta el azt is, hogy az első repülés úgynevezett direct law üzemmódban zajlott.
A fedélzeten lévőknek is meglepetést okozott belülről figyelve, hogy mennyire halk a gép. A repülő úgy viselkedik, mint egy 320-as, mondta tréfálkozva Etienne Miche de Malleray másodpilóta, hozzátéve komolyan, hogy ez: nagyon jó hír.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!