A321LR, a Luftwaffe új gépe
A csapatszállító és MedEvac gép beállása közepette búcsúzik a németek utolsó A310MRTT-je.
A Német Légierő a berlini repülőszalonon, az ILA-n vette át első A321LR típusú gépét, amit egyes tálalások úgy emlegetnek, mint az első keskenytörzsű Airbus-példányt, amely katonai szolgálatot teljesít – természetesen kifelejtve a Magyar Légierő A319-eseit. Igaz, a különbség – amellett, hogy a magyar szolgálatban az A320-as család kisebb, 319-eseit repülik – az, hogy a németek gépe eleve katonai szolgálatra készült, míg a magyaroké korábban légitársaságnál repült.
Viszont ezt a Luftwaffe gépet is alaposan át kellett alakítani, mielőtt szolgálatba áll, mint ahogy készül már a Lufthansa Techniknél a következő is. A szállító és egészségügyi szállításra szolgáló példány – 10+15-ös jelzéssel – hét hónapos munkával kapta meg a festését és a belső berendezését, valamint a feladataihoz kapcsolódó egyéb módosításokat. MedEvac esetén 12 közepesen sérült, és hat, súlyos vagy kritikus állapotban lévő katona is
Kétségtelen, ennek a gépnek is van olyan feladatköre, amely szerint a kormány részéről utasokat is a fedélzetére vesz, de a fő feladata a csapatszállítás, méghozzá közép- és hosszútávú repülésekre. A szokásos konfigurációban összesen 136-an lehetnek a fedélzeten, de alakítható a belső berendezés 163 személyre is. A sérültek, betegek szállítása érdekében például extra oxigénrendszert építettek ki és beszerelhető egy intenzív kezelésre szolgáló egység is a gépbe.
A Luftwaffe parancsnoka Military Business Class néven emlegette az üléselrendezést, a kényelmes széksorok mellett van egy külön még kényelmesebb „tárgyaló szekció” az orr-erészban, amely a magasabb rangú utasok számára vehető igénybe. A gép hatótávolsága 7400, más adatok szerint 7800 kilométer, kilenc és fél óra, ami alkalmassá teszi afrikai illetve latin-amerikai utakra is.
Mint beszámoltunk róla, az első, ugyancsak Airbus-építésű ACJ350-900-as VIP gépet, amelyet Merkel One-nak becéztek – legalábbis akkor, amikor a kancellár-asszony volt még a német kormány feje, mostanság olyat nem lehet hallani, hogy Scholz One – tavaly adta át a Lufthansa Technik a kormánynak.
Mindezzel párhuzamosan búcsúznak az aktív szolgálattól a légierő legkorosabb szállító jetjei. Az A310-esekből átalakított A310-304 MRTT szállító és légiutántöltő hét példánya 1990 óta szolgált a Luftwaffe állományában, néhány napja vonták ki az utolsót, amelynek a szolgálatát egyébként az ukrajnai háború miatt néhány hónappal meghosszabbították. A gép hírek szerint a kanadai légierőhöz, a 310MRTT utolsó üzemelttetőjéhez kerül, de már nem aktív állományba, hanem csak alkatrész-bázisként.
Ennek a gépnek is volt VIP változata, de az utolsó években már súlyos üzemeltetési problémái voltak, és megtörtént, hogy egész kormánydelegációkat hagyott cserben. Ezeknek a gépeknek a kiesése is sürgetővé tette a sokkal modernebb szállítótanker, az A330MRTT, illetve mostantól az A321LR szolgálatba állítását.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!