Merkel One A350, vége a kínos kancellári lerobbanásoknak!
Hogy a német légierő üzemeltetésében álló kormánygép-flottával súlyos gondok vannak, azt több, világszerte nagy visszhangot keltett történet jelezte. 2011-ben a kancellár technikai hiba miatt egy időre Dél-Afrikában ragadt. 2015-ben a csak négy évvel korábban szolgálatba állított, de korábban a Lufthansánál tíz évet repült „Konrad Adenauer” nevű A340-es lerobbanása miatt a kancellár és kísérete egy indiai utazást volt kénytelen eléggé spártai körülmények között abszolválni egy Luftwaffe A310-esen. A szokásos útközbeni sajtótájékoztatókat a szárnyfeletti vészkijáratoknál tartották, ahol kissé nagyobb volt a hely, viszont állítólag a kancellár nagyon élvezte, hogy jónéhány órán át nem zavarhatták a földről különféle ügyekkel, a különleges kommunikációs rendszerek hiánya miatt.
Ugyancsak a Lufthansától vettek át és állítottak szolgálatba 2018-ban egy A321-200-ast Európán belüli, vagyis rövidebb utakra, kisebb komforttal, a 14 személyes VIP-kabin mögött kialakított szekcióban hetven férőhellyel. A jelenlegi aktív flotta listája: két Airbus A340-300, öt A310, két Airbus A319, egy Airbus A321 és négy Bombardier Global 5000.
Ugyanabban az évben a német kancellár repülőgépe egy órával a berlini felszállás után kénytelen volt holland légtérből visszafordulni, és Kölnben leszállni, ami azt jelentette, hogy Angela Merkel lekéste a G20-as csúcstalálkozó megnyitását Buenos Airesben. A kölni leszállás után a küldöttség még hetven percen át a gépen maradt, majd egy A319-essel repültek Madridba, ahol az Iberia menetrend szerinti járatával indulhattak el az argentin főváros felé. Elektromos illetve rádiókommunikációs hibát emlegettek az esettel kapcsolatban, meg azt, hogy a történet rávilágít a német légierő általánosan nem igazán kielégítő technikai állapotáról.
Az Angie Air Force megújítására tehát volt bőven ok és meg is született a döntés, és arról is, hogy ezúttal nem használt légitársasági utasszállítók, hanem új példányok lesznek kormánygépek. A választás logikusan esett az A350-esre. Az előző 340-esek ugyan rendelkeztek azzal a biztonsági plusszal, hogy négy hajtóművük van, de ezeknek a gépeknek a gyártását az Airbus már 2011-ben, rendelések hiányában leállította. A 380-as nyilván túlságosan is nagy a VIP-funkcióhoz – ilyen szerepkörben egyébként még a Közel-Keleten sem alkalmazzák.
A 350-es viszont modern technológiát képvisel, ami a mai kéthajtóműveseknek legalább akkora megbízhatóságot kölcsönöz, mint a régebbi négyhajtóműveseké. Sőt, egyes elemzők szerint négy hajtómű kettővel szemben kettővel több meghibásodási forrást jelent, azaz több esélyt, hogy akár csak egynek a problémája esetén a gép és a küldöttség a földön ragadjon.
A most készülő 350-es egyszer már megjárta Hamburgot, akkor kapta meg a maga különleges festését, de aztán visszatért Toulouse-ba, különféle további tesztekre. Most ismét Hamburgban várja az első belső konverziót. A Lufthansa Technik közleménye szerint a D-AGAF „a megrendelő speciális igényeinek megfelelően” irodát és konferencia-termet kap, plusz egy többfunkciós lounge-t, a kabin többi része a kíséretnek lesz berendezve – biztonságiak, szakértők, újságírók, egyebek... A pontos számokat ezúttal nem közlik, csak azt, hogy tágas környezetet hoznak létre „megfelelő számú” mosdóhelyiséggel és modern konyhával.
Ugyancsak nincs szó a közleményben a végleges kialakításról, amelybe nyilván sokkal több minden tartozik bele, mint a VIP-szekció kialakítása. Az ilyen gépek megkapják a különleges és nagyon összetett kommunikációs rendszerek mellett, amelyek rendszerint műholdas kapcsolattal is működnek, azokat a szenzorokat, netán elhárító rendszereket, amelyek esetleges külső támadás esetén kell, hogy védjék a gépet.
A különleges kommunikációs antennák és a védelmi rendszer külső jegyei majd a végleges szolgálatba állítás után kedvenc célpontjai lesznek a spottereknek, ahol csak a gép megfordul. De egyelőre ezek, egy civil gépeken is gyakori sat-com dudor kivételével, nem láthatók, legalábbis a Lufthansa Technik által közreadott fotókon.
Az ilyen méretű kormánygépeknél nem ritka egy kisebb fedélzeti kórház elhelyezése sem. Nos, mindennek beszerelése, beállítása gyaníthatóan hosszabb időt vesz igénybe, mint magának a VIP-kialakításnak az elkészítése. Ráadásul erre a típusra nézve nincs használható előzmény, igaz, ez egyben büszkeségre is ad okot: a Lufthansa Technik a közleményében kétszer is jelzi, hogy az A350-es történetében ez az első ilyen átalakítás.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!