AERO 2022: két év szünet után hatalmas pezsgés
Jó volt a szünet sok-sok újdonság kidolgozására, az innovációk többsége a kisgépes világból érkezik... Friedrichshafen idén a fenntartható repülésről szólt, nyilatkozta portálunknak a rendezvénysorozat egyik gazdája.
Beszélgetőpartnerünk Tobias Bretzel, az AERO rendezvénysorozat projektmenedzsere, légiközlekedési szakértő.
– Két évig nem volt lehetőség expók, rendezvények megtartására, így a 2020-as, 2021-es AERO is elmaradt. Milyennek látja a mostani kiállítást?
– Azt hiszem, az elmúlt években ez, a 2022-es AERO volt a legjelentősebb rendezvényünk. Két évig nem volt lehetőségük a légiipari cégeknek bemutatni termékeiket, fejlesztéseiket a koronavírus miatt. Azonban, ha most körül nézünk bárhol a rendezvény területén, láthatjuk, érezhetjük, mekkora a pezsgés. Hosszú idő után végre újra egymásra találhatnak a légiközlekedés iránt érdeklődők, rajongók, pilóták, szakemberek, gyártók, kiállítók. Egy kicsit az egész rendezvény egy születésnap, együtt ünnepelünk, örülünk egymásnak, elvégre az aviatikai közösség olyan, mint egy nagy család, összetart, barátságos.
A koronavírus után elképesztő azokat az innovációkat látni, amelyekkel szembesülhetünk szinte bárhol, ráadásul amelyekből nagyon is sok van, mindenütt az iparban. Az idei évben a rendezvényünk legfőképpen a fenntartható légiközlekedésre, megoldásokra koncentrált. Az újfajta üzemanyagok, az elektromos repülés, a drónos megoldások is nagyon előremutatóak. Azt hiszem, igenis büszkék lehetünk a rendezvény méretére, teljesítményére.
– Egy egész nap sem elég ahhoz, hogy bejárjuk a kiállítást, figyelemmel kísérjük az előadásokat. Melyek azok a témák, amiket érdemes kiemelni a látnivalók közül?
– A rendezvényünk egyik fő jelentősége az, hogy itt olyan technológiai újdonságok, innovatív megoldások mutatkoznak be, amik a továbbiakban kulcsfontosságúak lehetnek, hiszen tudjuk, hogy a főbb újdonságok ebben az iparban először a kisgépes repülés tájáról érkeznek, aztán válnak alkalmazhatóvá a kereskedelmi repülés ágában is. Minden innen indult, az új hajtás-technológiai megoldások, az ultrakönnyű anyagok használata, ahogyan a wingletek is. Mivel az elmúlt években előtérbe került a klímaváltozás, a mostani rendezvény nagy része e téma körül mozog, ezért lehet a standoknál zöld ballonokat látni, ezek jelzik a fenntartható termékeket, megoldásokat.
Tíz éve foglalkozunk az elektronikus megoldásokkal, akkoriban volt először csak ezzel a témával foglalkozó szekciója a rendezvényünknek. Manapság a fenntartható repülés sokkal, de sokkal többet jelent, mint az elektronikus megoldások integrálása. Kötelességünk foglalkozni az újfajta üzemanyagokkal, amik mentesek a szintetikus anyagoktól, erről is volt előadásunk az expó ideje alatt. Az iparból többen is képviselték magukat, akik nagymértékben szeretnének változtatni a repülés ökológiai lábnyomán. Ilyen vállalat mondjuk az Air BP, a Total, amelyek bemutatják, hogyan készülnek az SAF (Sustainable Aviation Fuel) üzemanyagok. Ha az aviatikai eszközökre tekintünk, a Garmin hozott el vadonatúj, környezetbarát megoldásokat. Szóval a zöldebb közlekedés mindenhol jelen van, ez az egyik leggyorsabban növekvő piac.
A fiatalok is itt vannak, számos projektben vesznek ők részt, egyetemekkel is együttműködünk.
Ha még a fenntarthatóságról beszélünk, érdemes megemlítenem az egyik kiállítónkat, az H2Fly-t, amely nagyon nagy hangsúlyt fektet a zéró emisszióra, a hidrogénes meghajtásra, hiszen ez a jövő. Világújdonság egy ilyen repülőgépet látni élőben nálunk, hiszen egyenesen Stuttgartból, a bázis repülőterükről repültek ide Friedrichshafenbe, még április elején, nem mellesleg még világrekordot is döntöttek. A jövőt igyekszünk prezentálni.
– Milyen hatással volt a covid a repülésre, a fejlesztésekre?
– Szerintem a kisgépes forgalomban sokkal kisebb volt járvány negatív hatása az üzleti oldalon, mint a kereskedelmi repülésben. Minden csak a cégeken múlott, hogy ők hogyan tudták kezelni az ismeretlen, új helyzetet. Természetesen voltak olyan vállalatok, amelyek vesztettek a járvány miatt az erejükből, a piaci részesedésükből, de voltak olyanok is, amelyek nagymértékben fejlődtek, növekedtek. Sokan azt a helyzetet, hogy sokkal limitáltabb voltak a lehetőségeik, a tervezési oldalon használták ki, előnyt kovácsoltak a hátrányból, tudtak alkalmazkodni. Az innovációk létrehozására sok idejük volt, tudtak közvetlenül erre fodítani energiát, időt. Minden a digitális térben zajlott, láthatóan elég hatékonyan. Két év bőségesen elég volt arra, hogy új gondolatok, megoldások szülessenek, akkor is, ha ezek csak a Zoomon keresztül történtek, mégis hatékonyak voltak, és megvalósultak az új termékekben, amelyeket ma ezek a gyártók el is hoztak.
Ha úgy általánosságban nézzük a repülést, jelentősen megnövekedett az igény a magánrepülőgépek, charterek iránt, népszerűbb lett az iparban az egyedi utazási módszer választása, annak ellenére, hogy jelentősen drágább.
– Hány látogatóval számoltak?
– Nem ismertük a korlátozások feloldásának menetét és emiatt nem tudtunk jósolni. Idén először volt a covid miatt száz százalékban online a regisztráció a rendezvényre. Sokáig nem tudtunk semmi biztosat mondani a látogatóinknak, partnereinknek. Szerencsére a helyi, Baden-Württemberg régióban számunkra kedvezően alakultak a feloldások, a körülmények. Az online rendszer révén pontosan láttuk, hogy a vendégeink közül hányan váltják át a jegyüket idénre. Sokáig nagyon lassan növekedett a jegyvásárlások mértéke, aztán jöttek a kedvező döntések. Nagyon sokan csak a rendezvény előtti pár hétben váltották meg a jegyüket, így rakétaszerűen növekedtek a jegyeladások, itt a helyszínen is többen váltanak jegyet, mint amire számítottunk volna. El lehet azt mondani, hogy közel azonos lesz a látogatók száma, mint a 2019-es AERO-n. Rengeteg fiatal is érkezik, ami igazán pozitív.
– Ha jól tudom, akkor itt szoktak vásárolni is repülőgépeket, ugye?
– Igen, hiszen ez is az egyik célja az AERO-nak. Mi hozzuk össze az érdeklődőket, a potenciális vevőket, leendő tulajdonosokat a gyártókkal, akik értékesítést is végeznek a helyszínen. Hatalmas választékot is kínálunk, bőven lehet összehasonlítani, legyen az ultrakönnyű repülőgép, oktatógép, speciális célú gép, sportrepülőgép, helikopter, vagy sugárhajtású repülőgép. Nem is beszélve az ezekhez megvásárolható kiegészítőkről, amiket a kiállítóink kínálnak. A kiállított repülőgépek egy része alapvetően már úgy kerül ide, hogy értékesítették, vagy ha nem, biztosan elkelnek a rendezvény időtartama alatt. Példa erre a kint kiállított Pilatus PC-24-es, amit a Platoon Aviationnek adtak át.
2019-ben ötvenkettő repülőgépet értékesítettünk, számos megállapodás, szándéknyilatkozat keletkezett, idén nagyobb számokat várunk. Átlagban 30–35 ezer látogatónk van, a statisztikáink alapján a látogatók hatvan százaléka biztosan vásárol valamit, ezek közül negyvenöt százalék a nagyértékű üzletkötés.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem várjuk ide a repülés rajongóit, ők is a családunk tagjai, egyben belőlük lesz majd a következő generáció is az aviatika terén.
– Mire számíthatunk a jövőben, mit lát, hogyan alakul az AERO 2023?
– Azt hiszem, most a jelen a legfontosabb, hiszen ebből tudunk építkezni a jövőre nézve. Nagyon nagy szükség van a fiatalokra, arra, hogy ők is kivegyék a részüket ebben az iparban, a zöld, fenntartható repülés kulcsfontosságú, van miért küzdeni, fejleszteni. A fejlesztések mindenhol nagyon fontosak, remek szakemberek vannak Kelet-Európában, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Magyarországon is. A magyarok közül többen nagy részt vállalnak a fejlesztésben, akár a Rolls-Royce Electricnél, vagy a magyar repülőgép gyártónál, a Magnusnál. Innovatívak, ez nagyon fontos.
A jövőről? Szerintem az iparunk körül minden a jó irányba mutat, előre. Sokkal kifinomultabb rendszerek lesznek, az biztos.
A 2023-as AERO-ról még nem árulhatok el sokat, nagyobb, érdekesebb lesz, mint a mostani, de a dátumot mindenképpen tudjuk már! Találkozunk újra 2023. április 19–22. között, itt Friedrichshafenben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!