Ahol nem az ultrák füstbombái ködösítenek

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2015.10.20. 18:45
fbalogfoci0

Egyszer volt, hol nem volt – mondhatnánk, igaz sem volt, de mégis az! Az emberek fantáziája határtalan, erről újra és újra meggyőződhetünk, legalábbis néhányan segítenek ebben bennünket. Képzeljék csak el: kimegyünk a gyerekkel egy falusi meccsre, és dupla élményben lesz részünk. A sportélményen kívül még egy „kalandot hazavihetünk.” Gőzös vontatta élményvonatot is láttunk.

Ez bizony lehetséges, sőt mi több, nem is kell messzire utaznunk, hogy lássuk. A videó ugyanis nem máshol, mint Szlovákiában készült. A focipálya közvetlen közelében, a partvonal és lelátó között ugyanis a Feketebalogi Kisvasút élményvonata pöfög el akár egy mérkőzés kellős közepén. A kuriózumnak számító látványosság Feketebalog és Dobrocs állomások között található. A helyiek szerint semmi különös nincs abban, ha egy futballmeccs közepén gőzös pöfög el a tribün alatt. Néhányan viszont már turistalátványosságként tekintenek a jelenségre, és reklámozzák is a történetet.

A feketebalogi állomás<br>(fotó: Wikipedia)

A Feketebalogi Kisvasút (Čiernohronská železnica - ČHŽ) egy 760 miliméter széles nyomtávú kisvasút Közép-Szlovákiában, a Fekete-Garam mentén Chvatimech, Kisgaram (Hronec), Feketebalog (Čierny Balog) és Vydrovo állomásokat köti össze. A Szlovák Érchegységben való elhelyezkedése garancia arra, hogy a táj nagyon szép és változatos. A Feketebalogi Kisvasút építéséről 1898-ban döntött az akkori Földművelésügyi Minisztérium. Az első, Kisgaram–Feketebalog szakasz 1909-ben lett kész, ez a mai napig is fennmaradt. A kisvasút egyre inkább terjeszkedett, egymást követték az újonnan megnyílt szakaszok annak érdekében, hogy a fafeldogozást megkönnyítsék. A vonatok elsősorban kitermelt fát szállítottak a feketebalogi és kisgarami fűrésztelepekre. A kisvasút építése során az első világháború alatt még orosz foglyok is dolgoztak itt. A személyforgalom 1927-ben indult meg, igaz csak korlátozott keretek között. A kisvasút fénykorában a vasút összesen 131,98 kilométer hosszú volt, és szerteágazott több felé, a Fekete-Garam mellékfolyóinak, patakjainak völgyébe is. A huszadik század hatvanas éveitől aztán fokozatosan hanyatlani kezdett az erdei kisvasút, mígnem 1982-ben a csehszlovák kormány döntése alapján megszüntették azt.

(forrás: Wikipedia)

Az újjászületés, vagyis inkább a fokozatos újjáépítés 1992. május 1-jén kezdődött, amikor átadták az első felújított szakaszt Feketebalog és Vydrovo között. Egy évvel később aztán sikerült beüzemelni a Kisgaram–Feketebalog szakaszt is. 2003-ban aztán átadták a Kisgaram–Chvatimech szakaszt is, ezzel összekötötték a kisvasutat a nagyvasúttal, hiszen Chvatimechben a 172-es számú Besztercebánya–Vereskő vasútvonal megállója is található. 2012. április 30-án pedig átadták a Feketebalog–Dobrocs négykilométeres vonalszakaszt is, amely éppen a dobrocsi futballpálya közelében ér véget.

A 2012-es szezonban a Feketebalogi Kisvasút több mint hatvanezer utast szállított vonatain május eleje és szeptember vége között. A legutóbbi nyári szezonban az itt letölthető menetrend szerint közlekedtek a vonatok, amelyek megrendelésre az év bármely napján közlekedhetnek. A kisvasút jövőjével kapcsolatban keveset tudni, mindenesetre szeretnék továbbra is fenntartani a kisvasutat, amely talán még a Besztercebányai Kerület (megye) integrált közlekedési rendszerébe is beletartozna, egész éven át tartó közlekedéssel. Talán még új személykocsikkal is, de ezek egyelőre távlati tervek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek