Airbus taxi és busz, Google repülőautó: pezseg az új légivilág

iho   ·   2016.10.27. 13:45
cim

A nagyvárosok rettenetes felszíni zsúfoltsága helyett légitaxi és légibusz-forradalom: valahogy így lehetne összefoglalni azokat a kutatási és fejlesztési irányokat, amelyeket az Airbus futtat különböző partnerekkel, a legújabb digitális és elektromos technikákra támaszkodva.

Az egyik a Vahana-projekt, a szó egyébként a hindu vallásban istenek hordozóját jelenti, közelebbről egy isteni pávát: nos, a jármű, amit az Airbus A3 nevű kaliforniai vállalkozása a Szilikon-völgy frissen indult cégeivel együtt hoz létre, a tervek szerint már jövő év végére, egy együléses, egyszemélyes, helyből fel- és leszálló szerkezet. A technikai részletekről sokat nem lehet még tudni, de az ábrák egy nyolc légcsavarral meghajtott, elektromotorokkal dolgozó szerkezetet mutatnak, nem annyira helikoptert, hanem billenőszárnyas konstrukciót, a gép elején és végén négy-négy légcsavarral a hord- illetve irányfelületeken. Vagyis a légcsavarok és elektromos motorok a felületekkel egybeépítve és azokkal együtt mozognak, aszerint, hogy függőlegesen vagy vízszintesen repül-e a gép.

A Vahana-projektről közreadott anyag szerint a fejlesztés annak bázisán zajlik, hogy a mai akkumulátorok és energia-rendszerek már alkalmasak a repülésben való alkalmazásra, a már nem annyira költséges avionikai rendszerek pedig főképp a pilótanélküli gépek révén terjedtek el. Éretté váltak az akadályok és más légijárművek elkerülésére szolgáló technikák, amelyek alkalmasak a le-és felszállás automatizálására is, és a kompozit-technológiák lehetővé teszik a könnyű és nem annyira költséges kis légijárművek tömeggyártását.

A közlemény szerint a tervezés már befejeződött, most zajlik a kritikus alrendszerek fejlesztése, a jövő évi prototípus után 2020-ra szeretnének előállni a már gyártható demonstrátorral. Először pilótával a kabinban, utána – már csak utassal.

A gépet a végső felhasználás periódusában ugyanis már nem a benne ülő irányítja, hanem ugyanúgy rendelheti és ülhet bele az utas, mint egy taxiba, a programban egyébként partner az Uber is. Automatizált módon történik a repülés, előre meghatározott légi útvonalakon, amelyekről csak akkor tér el kismértékben a gép, ha valami akadályt kell elkerülnie.

A vezérlése és a gépek repülését koordináló rendszer együttműködik a most fejlesztés alatt álló légtérszervezési rendszerekkel. Természetesen valamennyi berendezése többszörös tartalékkal működik, és a gép akkor is biztonságosan repül, ha egy motor kiesik. Az, hogy a gépet nem kell pilótára,csak utasra berendezni, még könnyebbé teszi a járművet és még egyszerűbbé a gyártását, hangzik a Vahana-projekt összefoglalója.

A CityAirbus – lám, az Airbus most tér vissza igazán a légibusz-gondolathoz! – inkább hasonlít a ma is létező helikopterekhez, több személy szállítására alkalmas, és a leendő utas nem egy gépet, hanem egy ülést foglalhat magának a járműre, ami a földi közlekedéshez, mondjuk épp a taxihoz összemérhető tarifákkal, de annál sokkal gyorsabb eljutást biztosít, megint csak a felszíni forgalom szorításában vergődő nagyvárosok légterében. Nyilván nem véletlen, hogy ezt a projektet az Airbus Helicopters a szingapúri egyetem közreműködésével futtatja, kifejezetten a megacityk számára.

A rendszer, a Vahana járműveihez és hálózatához hasonlóan, elektromos meghajtással és először pilótával, majd automata vezérléssel működik, megint csak előre meghatározott légi útvonalakon a városok fölött, de erről a járműről egyelőre csak egyetlen fantáziakép forog az interneten, ez egy olyan gépet sejtet, amelynek négy billenthető, Fenestron-szerűen zárt rotorja van.

Az Airbus elismeri, hogy a légibusszal és légitaxival kapcsolatban nemcsak technológiai kihívásokkal kell számolni, egyelőre egyetlen országban sem engedélyezett, hogy drónok repüljenek autonóm módon a városok felett, akár utassal, akár utas nélkül.

Mindeközben a jelek szerint más vállalkozások is próbálkoznak a zsúfolt városi közlekedés feloldásával a levegőben, de egyes hírek szerint ennek a rendszernek a prototípusa titokban már el is készült, sőt, netán repül is. A Google egyik megalapítója, Larry Page szervezte a Zee.Aero nevű céget, amelynek célja a sok, nem igazán tökéletes próbálkozás után új alapokon létrehozni repülő autót, ehhez a NASA, a Boeing és a SpaceX állományából is alkalmaz tervezőket és mérnököket.

A Zee.Aero egy a Vahana géphez annyiban rokonítható szerkezetre jelentett be szabadalmat, amely sok kisebb elektromotor és légcsavar segítségével repülne, de egészen más elrendezésben, mint az Airbus-féle konstrukció.

Kaliforniai tévéhíradók beszámolója szerint a San José városától délre fekvő Hollister repülőtéren egy különös gépet figyeltek meg, amely szemtanúk szerint éjszaka repült csak, nappal egy zárt konténerben tartják, és nemcsak hogy a levegőbe emelkedett, de egy helyben volt képes lebegni a reptér felett.

A gép a jelek szerint hasonlít a Zee.Aero szabadalmában leírtakhoz, annak lehet egy első változata, és azt is tudni, hogy a cég jelen van ezen a repülőtéren. A masináról egyetlen fényképet mutatnak a csatornák, bár a részleteket nem lehet pontosan kivenni, valamiféle szerkezet vana  törzs mellé építve, talán épp az apró emelőlégcsavarok burkolata, valamint a farokrészen tolólégcsavarok, ahogy ez a Zee.Aero rajzain is láthatók, viszont hiányzik róla az ábtákon feltüntetett előszárny az orr-részről. A vezérsík is hagyományos. Más lesifotók szerint ugyanakkor létezik már a gépnek egy drón-változata is, lehet, hogy igazából azt látták repülni a szemtanúk?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek