American Airlines: reményteljes veszteség

iho/repülés   ·   2012.04.22. 13:00
nyito

A kép azonban nem annyira tragikus, mint amit ez a szám első pillantásra sugall. Ha a cég átalakításához fűződő és más, egyszeri tételeket leszámítjuk, akkor a március 31-ig elért üzemi veszteség már csak 248 millió dollár. Ez pedig komoly javulást mutat a 2011-es év első negyedévének 405 millió dolláros veszteségéhez képest. A csődvédelem alatt álló társaság átalakítására 1,4 milliárd dollárt költöttek, a konszolidált, egyszeri tételek nélküli kiadások 6,1 milliárd dollárt jelentettek.

Az AMR bevételei az első három hónapban elérték a 6 milliárd dollárt, mely 9,1 százalékos emelkedést jelent 2011. hasonló időszakához képest. Az egy ülőhelyre  egy mérföld alatt jutó bevétel 10,3 százalékkal nőtt egy év alatt, míg az egy jegyre jutó bevétel 7,4 százalékos javulást mutat. Ennél kisebb, 0,2 százalékkal nőtt a légitársaság repülőgépeinek ülőhely-kapacitása által megtett távolság (azaz a repülőgépek rendelkezésre álló üléseivel megtett út hossza), míg a kihasználtság 79 százalékra nőtt a tavalyi 77,1-ről.

Teli utastér, boldog részvényesek, elégedett vállalatvezetés <br>(fotó: greateatshawaii.blogspot.com)

Az American Airlines értékelése szerint egyrészt az utazási igények nőttek meg mind belföldön (azaz az Egyesül Államokon belüli járatokon), mind a nemzetközi viszonylatokban. Sikerült a jegyárakat is jobban „belőni”, így nőtt a kihasználtság és a jegybevétel is. A belföldi járatoknál az AA mind az öt fontos csomóponti repülőterén (Dallas/Fort Worth, John F. Kennedy/New York, Los Angeles, Miami, O'Hare/Chicago) nőtt az utasforgalom és a bevétel is.

Miami: itt is nőtt a forgalom, a bevétel <br>(fotó: USA Today)

A nemzetközi járatok esetében szintén minden régióban javult a helyzet. Az Atlanti-óceánt átszelő járatok esetében 9,7 százalékos bevételnövekedés volt tapasztalható, köszönhetően a British Airways és az Iberia légitársaságokkal kialakított, egyre szorosabbá váló együttműködésnek. Ez az adatok szerint elsősorban az üzleti utazók tetszését )és pénztárcáját) nyerte el. A legfontosabb térség, Latin-Amerika bevétele 10,8 százalékkal nőtt, itt Mexikó, Közép- és Dél-Amerika szerepe emelhető ki.

Az AMR kiadásait csökkentette az enyhe időjárás, a 2011. november 29-e óta élő csődvédelem miatt lehetővé vált repülőgép lízingszerződések újratárgyalása s egyes egyéb szolgáltatások felmondása, illetve kedvezőbb fizetési konstrukcióra cserélése. A flotta 158 gépének lízingszerződését tárgyalták újra, s ennek keretein belül hét Boeing 757-200 és egy McDonnell Douglas MD-80 repülőgépet adtak vissza, nyolc tartalék hajtómű mellett.

Még nincsenek kinn a vízből: csökkent a 757-200-as flotta is <br>(fotó: finweek.info)

Nőttek az üzemanyag-költségek: az AMR 3,24 dollárt fizetett a kerozin gallonjáért, ez 2011. első negyedévében 2,76 dollár volt, azaz 17,6 százalékos emelkedés volt tapasztalható. Ez 325 millió dolláros plusz kiadást jelentett. Az AMR jelenleg 5,6 milliárd dollár készpénzállománnyal és rövid távú befektetéssel rendelkezik.

Kapcsolódó hírek