Ancsa-mentés indul! – fényképes beszámoló

iho/repülés   ·   2012.05.03. 13:00
cim

Legendás géptípus. Egyike a legtöbbet gyártott repülő szerkezeteknek, pláne ha a kínai termelést is beleszámítjuk. Megbízható, erős, igénytelen csataló, az ejtőernyős ugratástól a mezőgazdasági munkákon át a repülőgépvezetőképzésig millió célra használták nálunk is, egykor még a belső légiforgalmat is megpróbálták vele újjáéleszteni. Ezer lóerős csillagmotorjának öblös hangja, a zömök test, a hagyományos műszerfal, a farokkerék, egyáltalán az, hogy a típus a világ legnagyobb most is repülő elterjedt kétfedelűje, szeretett géppé tette nyugaton is. Csak a fogyasztása lenne kissé barátibb, sóhajtanak az An-2-es barátai.

Egy amúgy is különleges civil szerveződés, a S.A.R. Hungary Alapítvány tűzte ki célul, hogy rendbehoz egy An-2-est és az első ilyen magyarországi gép festésével és lajstromjelével repülteti: a HA-ANA repülőnapok sztárjaként, ejtőernyős ugratóként egyaránt szerepelhetne, ugyanakkor fontos eszköze is lehetne a különleges mentőknek arra, hogy ha Európán belül van szükség rájuk, néhány óra alatt elindulhassanak, odaérjenek a helyszínre.

A mentőakció fő fázisai Turi László fotóin: klikk a képre!

Turi László, a mentőakció főszervezője az iho/repülésnek elmondta: azért nem valamelyik jobb állapotban lévő Ancsát próbálják életre kelteni, hanem ezt a Szarvas közelében lévő, sok éve elhagyott, bizony eléggé lepusztult példányt, mert egyrészt egy repülőképes gép felújítása nem akkora kihívás, másrészt ezt a gépet ingyen kapták meg a tulajdonos kft.-től.

Első lépésként a gépet a sok éve elfoglalt helyéről át kell juttatni Kadarkútra, ahol megfelelő körülmények között állhatnak neki a restaurálásnak.

Turi László képein végigkövethetjük, amint a biplánból monoplán lesz, majd ahogy a szárnyak szállítókocsira illetve a törzs mellé kerülnek, a légcsavarra pedig jelzőfény: a kissé lecsupaszított repülőgép méltóságteljesen mozogni kezdett, majd gond élkül eljutott Szajolig. Innentől tréleren zajlik majd a szállítás, mert az öreg kerekek már nem bírnak háromszáz kilométert.

Ha az első mentőakció-fázis sikeres, az már nagy lépés a nagy álmok megvalósítás irányába: a többi többek közt azon múlik, hogy a lelkes csapat kap-e elég támogatást a repülőgép teljes rekonstrukciójához. A további fejleményekről mi is beszámolunk, egyébként pedig az An-2 megmentése facebook-csoport és az alapítvány weboldala segítségével követhető a gép sorsa, itt találhatók azok az alapadatok is, amelyek révén bárki anyag segítséget is nyújthat a különleges mentőakciónak.

Kapcsolódó hírek