Ásványolaj Komáromból és Almásfüzitőről

iho/vasút   ·   2015.09.07. 16:15
quab_olaj0

A tartályvagonokat ezúttal is a QuaBLA-modell tulajdonosa, Börcs László szakkommentálásával mutatjuk be, amelyet a társaság legfrissebb hírlevelében is elolvashatnak.

Olajat a tartályból 7. – Füzitői emlék

Több mint húsz évet dolgoztam Almásfüzitőn tartálykocsikkal, ez annak apropójaként jutott eszembe, hogy idén tavasszal kezembe került egy Piko gyártású harmadkorszakos modell.

A feliratozás szerint Almásfüzitő volt a honállomása. Napokig nem is foglalkoztam vele, aztán megnéztem az archívumomat, mert rémlett a kocsi. Fotóztam hasonlót, amikor a molos gyári gép rendezte a kocsikat az állomáson sok-sok évvel ezelőtt.

Az alany (fotók: Börcs László)

Elővettem a képeket, és megdöbbenve vettem észre, hogy a fotón szereplő kocsi, azonos a modellel. Azonban a modell harmadik, az én fotóm pedig negyedik korszakban mutatja ugyanazt a járművet. A tartálytesten olvasható az 573 037-es pályaszám a pattogzó festés alatt. Ezért arra jutottam, hogy elkészítem a kocsit harmadik, és negyedik korszakban is.

A hatszámjegyű modell az eredeti kivitelt mutatja, a kocsi 1961-ben kapott revíziójakor, amely éppen tíz éve szolgált a hazai hálózaton.

A modell, messziről

1968-ban az adattáblát nagyobbra cserélték, felfestették az új feliratokat is.

És egy kicsit közelebbről

A feliratozás a tartálytestet is érintette, hiszen még 1962-ben egyesült a szőnyi és a füzitői finomító. Mindkét modellen módosítottuk a trepnit, maratottra cseréltük, a tartálytesten elhelyeztük a fűtőkígyó csatlakozóját is. Már éppen „megnyugodtam”, hogy ebből a kocsitípusból, melyet a negyvenes évek elején építettek Németországban, nem találok olyat, amit ki lehetne adni. Tévedtem. A zöld albumban megtaláltam a füzitői kocsi egyik rokonát, igaz már ötödik korszakos változatban.

Zöldben, nem éppen pompázva...

Legyen akkor meg ez a típus abban a variánsban is! Viszont ez nem fékbódés, hanem csak fékhidas, és mivel a gyári alkatrészek nem feleltek meg az eredetinek, maratott hidat kapott. A fűtőkígyó csatlakozója is külön elemként került fel.

Vadonatújként. A zöld gázolajos, eredetileg nyersolajat szállított

És még nincs vége!

Később megtudtam, a zöld kocsi előző, negyedik korszakos pályaszámát, ezért azt is megcsináltuk, hiszen ez a kocsi passzol az almásfüzítői kiadáshoz.

  • Katalógusszám: 33012 pályaszám: 573 037 Korszak: III.
  • Katalógusszám: 32016 pályaszám: 20 55 005 5107-7 Korszak: IV.
  • Katalógusszám: 32017 pályaszám: 20 55 755 0007-4 Korszak: IV.
  • Katalógusszám: 31948 pályaszám: 30 55 706 0510-8 Korszak: V.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Áprilistól augusztusig Fertő-táj vonatokat közlekedtet a GYSEV

GYSEV/iho   ·   2024.04.13. 12:00

A vasúttársaság Sopron és Nezsider között elsősorban turisztikai céllal indított járatainak az a célja, hogy környezetbarát vasúti közlekedéssel minél többen felkeressék az UNESCO világörökség részévé nyilvánított Fertő-táj magyar és osztrák oldalának településeit, látnivalóit.