Átadták a felújított Ådalsbanant Svédországban

iho/vasút   ·   2012.09.27. 16:04

A felújítás befejezésével egy közel tíz éve húzódó fejlesztés valósult meg. A svédek a közeljövőben további korszerűsítéseket is szeretnének megvalósítani.

A szeptember 14-én megrendezett ünnepségen az infrastruktúráért felelős miniszter, Catharina Elmsäter-Svärd jelképesen a Stockholm–Umeå vasútvonal térképévé összeálló kirakós játék utolsó darabjának elhelyezésével adta át a forgalomnak az Ådalsbanant.

A hatmilliárd svéd korona értékű projekt 2003-as elkezdése óta a pályahálózat-működtető Trafikverket felújított 100 kilométernyi vonalat, valamint megépített egy 30 kilométeres új szakaszt is. Az eredetileg 2010-re tervezett átadást finanszírozási nehézségek, valamint a 2-es szintű ETCS vonatbefolyásoló és jelzőrendszernél felbukkanó problémák is késleltették.

A Svédország északi részébe és az onnan irányuló hálókocsi-szolgáltatás júliusi, majd a regionális szolgáltatás augusztusi elindulását követő időszakban is számos késést okoztak a jelzőrendszernél fellépő problémák. Jelenleg a teherforgalom felfuttatása folyik, a személyszállítás terén pedig a tél folyamán terveznek elindítani egy új expresszszolgáltatást Stockholm és Umeå között.

Az új nyomvonalakat ábrázoló térképvázlatíbr>(forrás: wikipedia)

Habár a korszerűsített Ådalsbanant épp csak most adták át, a Trafikverket máris javaslatokat készít elő a Sundsvall és Härnösand közötti szakasz új nyomvonalon történő átépítésére, mivel a mostani, ívekkel tűzdelt vonalvezetés csak viszonylag alacsony sebesség elérését teszi lehetővé. A tervezet szerint az új nyomvonalon 200 kilométer per órás, a többi részen 150-es tempót engedélyeznének, azonban a Sundsvall és Härnösand közötti sínpáron jelenleg mindössze 100-ra van korlátozva a száguldás. A szakasz átépítésére a megvalósítási tanulmányt 2013 őszéig kell benyújtani.

A miniszter asszony augusztus 31-én felavatta a Kirunán átvezető Malmbanan-vonal egy 18 kilométeres új szakaszát is egy olyan program részeként, ami a városnak próbál segíteni az LKAB által végzett folyamatos vasércbányászathoz való alkalmazkodásban – írja a Railway Gazette.

Kapcsolódó hírek