Nagy megrendelés az Aeroplexnek
Az Aeroplex Közép-Európai Kft., a Malév karbantartó lányvállalata megállapodást írt alá Skandinávia második legnagyobb légitársaságával, az oslói székhelyű Norwegian Air Shuttle céggel. A szerződés a Norwegian 34 db Boeing 737-800 típusú repülőgépén elvégzendő téli hangár-karbantartásról, illetve az ún. Row44 átalakítási munkákról szól. Az első karbantartás 2011. szeptember 1-jén kezdődik, a teljes sor várhatóan 2012. március közepén fejeződik majd be.
A most aláírt szerződés további együttműködést jelent a Malév leányvállalata és a Norwegian között. Az Aeroplex szakemberei korábban már elvégeztek 12 db B737-800 repülőgépen internet-hozzáférést (wifi) előkészítő munkákat a Row44 által tervezett készlettel. A munkák egy részét Budapesten, a többit a Norwegian stavangeri bázisán hajtották végre. Az Aeroplex egyébként valódi úttörőként, Európában elsőként végezte el a Row44 rendszer felépítését B737 típusú repülőgépen.
Az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ (ACE) mint független vállalat 1992-ben alakult repülőgép-karbantartási munkák végrehajtására a budapesti Ferihegyi Repülőtéren. Az ACE a Malév leányvállalataként jóváhagyott PART-145-ös karbantartó állomás. Szolgáltatásai közé tartoznak többek között Boeing 767, Boeing 757, Boeing 737, Airbus 320 típuscsaládba tartozó repülőgépek nagyjavítási, karbantartási munkái, illetve különböző típusú repülőgépeken végzett forgalmi karbantartási munkák a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren. Eleinte csak a Malév flottáját tartották karban, de ma már számos európai légitársaság hozzájuk viszi a repülőgépeit kisebb-nagyobb karbantartásra. A jól felszerelt bázison számos műhely is támogatja a hangár- és forgalmi karbantartásokat, ami emeli a karbantartási szolgáltatások hatékonyságát, és csökkenti a repülőgépek állásidejét.A Norwegian az első olyan európai légitársaság, amelynek fedélzetén wifikapcsolaton keresztül internetezhetnek az utasok. Az egyik ferihegyi hangárban magyar szakemberek építik be a wifit. Vagyis a norvégok csak az üzemeltetésben Európa-bajnokok, az igazi érdem a magyar repülőgépszerelőké.
Így történt ez a Norwegian Air Shuttle Boeing 737 NG típusú gépeivel is, amiket először C-checkre hoztak Ferihegyre. Ez nagyjából olyan, mint az autóknál az éves kötelező szerviz. Ezekkel a C-check munkákkal nagyon meg voltak elégedve a norvégok, és így már nem volt olyan nehéz meggyőzni őket arról, hogy a gépeikbe is az ACE építhesse be a wifit.
Az előkészítés nem ment egyszerűen. Mivel a wifi beépítése jelentős módosításnak számít, ezért a munkamódszereket a Boeing és a wifit szállító Row44 mérnökeivel együtt alakították ki, a kész terveket pedig az amerikai hatósági jóváhagyás alapján az európai légügyi hatóság (EASA) szakemberei engedélyezték. A Row44-nek már volt tapasztalata repülőgépek wifisítésében, hiszen Southwest Airlines Boeing 737-es gépein már az ő rendszerük üzemel.
Az igazi feladatot a hatalmas, forgatható antenna beépítése jelentette. Ez a műszer 360 fokban körbeforgatható, valamint függőleges síkban is 180 fokban állítható, így repülés közben mindig a jelet továbbító műholdat tudja nézni. Ezt a mozgatható antennát kellett a Boeing 737-es tetejére, egészen pontosan a szárnyak vonala és a függőleges vezérsík (kevésbé szakértők számára: a gép farka) közé beépíteni. Ehhez azonban egy bő 2x2 méteres felületen meg kell erősíteni a gép törzsét, amelyet aztán egy púp alakú kompozit áramvonalazó burkolattal be is kell takarni.
Egy ekkora megerősítés a repülőgépeken is hatalmasnak számít, a takarólemezt több mint 2000 szegecsel kell rögzíteni, hogy biztosan fogjon. Ehhez a feladathoz különleges emelőket is kell alkalmazni, amik alátámasztják a gépet – egy ekkora felület már komoly teherviselő elem, alátámasztás nélkül a gép törzse deformálódhatna. Nem véletlen, hogy a munkák 70 százaléka a gép törzséhez és a lemezmunkához kapcsolódik, és a munkaórák 30 százalékában foglalkoztak a wifi kabinba való beépítésével.
Nemcsok Imre, az Aeroplex ügyvezetője elmondta, összesen 24 gép C-checkjét végezték el, de mire ezzel végeztek, már időszerű volt az első két vadonatúj gép bewifizése is. A két gép közül az egyik annyira új volt, hogy az a Boeing amerikai gyárából egyenesen Budapestre repült.A Norwegian Air Shuttle ASA, a kereskedelemben használatos nevén "Norwegian," egy, az oslói tőzsdén is jegyzett, fapados légitársaság. A cég Skandinávia második legnagyobb légitársasága, Európában pedig a harmadik legnagyobb fapados légitársaság. Járatai Európán keresztül behálózzák Észak-Afrikát és a Közel-Keletet. Versenyképes áraival, ügyfélbarát megoldásaival és szolgáltatásaival a vállalat jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években. 2010-ben több mint 13 millió utas repült a légitársaság repülőgépeivel. A Norwegian 261 útvonalat üzemeltet 100 célállomásra, és hozzávetőleg 2.500 alkalmazottja van.