Az Airbus összefog Kínával a bioüzemanyagokért

iho/repülés   ·   2012.08.27. 13:57
cim

Az Airbus és a kínai Tsinghua Egyetem partneri kapcsolatot létesített, hogy felgyorsítsák a Kínában megtermelt alapanyagokból készülő alternatív repülőgép-üzemanyagok (biocarburants) termelését és értékesítését, mindenekelőtt a rendkívül gyorsan fejlődő kínai piacon.

A fenntarthatósági kutatásokat az Airbus csapata vezeti a Tsinghua Egyetem és nagy európai kutatóintézetek bevonásával. A második lépés majd a legalkalmasabbnak tűnő kínai alapanyagok meghatározása lesz.

A programot feltehetően az a sikeres lkísérletsorozat alapozza meg, amit az Airbus és a Lufthansa folytatott egy A320-assal a Frankfurt-Hamburg vonalon

Az első eredményeket már az év vége előtt nyilvánosságra hoznák. Ilyen lehet például az egyébként (veszélyes) hulladékként kezelt használt étolaj felhasználása, a végleges döntést pedig még 2013 vége előtt meg akarják hozni. Jövőre tehát már olyan piaci szereplőket is találni szeretnének, amelyek az alternatív üzemanyagokat megfelelő (állandó) minőségben és mennyiségben képesek létrehozni és a repülőtereken árusítani.

A projektben részt vevő két fél, az Airbus és az egyetem illetékesei is aláhúzták, hogy elsődleges céljuk a kisebb károsanyag-kibocsátás és ezzel a környezet védelme, az üvegházhatás csökkentése és ezzel a globális felmelegedés lelassítása.

Az Airbus hasonló programokat kíván elindítani még az idén a világ más részein, így Latin-Amerikában, Ausztráliában, Európában, a Közel-Keleten és Ázsiában is.

Mint azt korábban az iho/repülés is közreadta, az Airbus a Lufthansa bevonásával tavaly féléves kísérleti repüléssorozatot hajtott végre a Frankfurt–Hamburg útvonalon, amelynek keretében egy A320-as egyik hajtóműve kizárólag bioüzemanyaggal működött. A kísérlet eredményei biztatóak voltak, a hajtómű nem károsodott, a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás pedig szignifikánsan csökkent.

Ugyanakkor továbbra is komoly akadályt jelent a bioüzemanyagok elterjedésében, hogy nem megoldott az árkérdés: a biokerozin egyelőre drágább a szokásos üzemanyagnál, és eközben a légitársaságok épp az üzemanyagok magas ára miatt kerülnek sorra nagyon súlyos pénzügyi helyzetbe.

Kapcsolódó hírek