Az egyeskocsi-támogatás növeli a magyar fa értékesítésének esélyeit – környezetkímélő módon

iho/vasút   ·   2020.08.06. 12:00
rch_erdei_hulladek99

A magyar fa vasúton történő szállításának jelentős növelésére látnak lehetőséget az erdészetek a kormány legutóbbi, a vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatására vonatkozó döntésének köszönhetően – egyebek között ezt állapították meg a meghatározó erdészeti részvénytársaságok és a piacvezető árufuvarozási vállalat felső szintű vezetői hagyományos környezetvédelmi találkozójukon.

A magyar erdők védelmében a Rail Cargo Hungaria (RCH) és a VERGA Zrt. immár hatodik alkalommal szervezte meg hulladékgyűjtő akcióját. A kezdeményezésen a Kaszó Zrt., a Budapesti Erdőgazdaság Zrt., a Vérteserdő Zrt., a Bakonyerdő Zrt., az Ipolyerdő Zrt., a Mecsekerdő Zrt., a Zalaerdő Zrt., a SEFAG Zrt., valamint a Rail Cargo Hungaria és a Rail Cargo Logistics – Hungaria vezetői mellett Dalvári Vince Gábor, az Agrárminisztérium főosztályvezetője is részt vett.

Az erdészetek jelenleg évi 450 ezer tonna fát mozgatnak vasúton, amely környezetvédelmi szempontból előnyösebb a közúti szállításnál. A kitermelt faanyag mennyisége az egyes régiókhoz köthetően heti néhány vagon, amelyeket csak a költséges egyedi kocsis vasúttechnológiával lehet az iparvágányról vagy rakodóállomásról a rendezőpályaudvarra elfuvarozni, ahol azokat irányvonatba sorozzák. Az RCH ezen szolgáltatása teszi lehetővé, hogy az erdészetek vasúton eljuttathassák termékeiket felvevőpiacaikra. A vasútvállalat ezt a tevékenységet országos lefedettséggel eddig közszolgálati jelleggel, a magas költséghányad miatt veszteségesen végezte. Azonban a nemrégiben hozott kormányhatározat szerint az egyeskocsi-fuvarozási szolgáltatás várhatóan 2021 második félévétől állami támogatásban részesül.

Az eseményen résztvevő erdészeti vezetők abban bíznak, hogy a kormányzati szerepvállalás lehetővé teheti a jelenlegi mennyiségek akár megduplázását is, és újabb szállítmányok közútról a környezetbarát vasútra történő átterelését.

A versenyelőnyök további növelésére a Rail Cargo Logistics – Hungaria szállítmányozóként olyan komplex logisztikai megoldást dolgozott ki a fafuvarokra, amellyel optimalizálta a vasútüzemi költségeket és a határtechnológiát. Ezzel utat nyitott évi 100 ezer tonna volumenű magyar fa vasúti fuvarozásához, amely a dél-dunántúli erdészetek számára az állami támogatás lehetősége nélkül nem lett volna realizálható.

„A kormányzati döntés az egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról hozzájárul ahhoz, hogy a magyar faértékesítés megőrizze és növelje piaci versenyképességét, elősegíti az erdészetek fokozott bekapcsolódását a nemzetközi kereskedelembe, valamint munkahelyek ezreit védi meg a vasúti ágazatban” – hangsúlyozták a magyar erdészetek meghatározó vállalatainak és a teherfuvarozás piacvezető társaságának csúcsvezetői.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Közút Infrastruktúra

P+Sár

Zöldi Péter   ·   2017.02.21. 18:45
Locsog a víz, bugyborékol az iszap, nyáron mocsári szúnyogok fognak zümmögni, ha minden marad a régiben a váci vasútállomás melletti, hajdan büszke P+R-parkolóban.